Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tauriainen, Pinja"

Sort by: Order: Results:

  • Tauriainen, Pinja (2023)
    Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli selvittää opettajan työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielmassa myös määriteltiin työhyvinvointia sekä siihen liittyviä käsitteitä työuupumus, hyvinvointi sekä työn imu. Tutkielmani aihe valikoitui sen yhteiskunnallisen merkittävyyden takia. Aikaisempia tutkimuksia opettajan työhyvinvoinnista on tehty useita. Usein kuitenkin tutkimukset keskittyvät vain työssäjaksamisen negatiivisiin tekijöihin. Aikaisemmat tutkimukset eivät ole antaneet varmoja tuloksia siitä, millaiset tarkat tekijät voisivat ylläpitää opettajan työhyvinvointia nyt ja tulevaisuudessa. Tämä tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui pääosin suomalaisesta kirjallisuudesta ja tutkimuksista, mutta mukana on myös muutama kansainvälinen lähde. Aineistot on haettu hyödyntäen Googlea ja erityisemmin Google Scholaria. Työhyvinvoinnin ylläpitäminen on tärkeä osa työssäjaksamista. Työhyvinvoinnille on erilaisia määritelmiä tutkijan mukaan. Työhyvinvointi voidaan nähdä henkilön psyykkisenä ja fyysisenä olotilana, johon vaikuttaa työn, työympäristön sekä vapaa-ajan muodostama kokonaisuus. Työhyvinvointi on aina yksilön subjektiivinen kokemus. Tutkimusten mukaan opettajan työhyvinvointiin vaikuttavat erityisesti työn mielekkyys, esimies, kollegat, oppilaiden kanssa tapahtuva vuorovaikutus sekä henkilökohtainen hyvinvointi. Tutkimusaineistosta nousi vahvasti esille opettajien kokema stressi ja uupumus muuttuvasta koulumaailmasta. Opettajalta vaaditaan tänä päivänä liikaa, mikä puolestaan aiheuttaa riittämättömyyden tunnetta opettajissa. Pyrin tutkielmallani nostamaan esille erilaisia työhyvinvoinnin tekijöitä, jotka pystyisivät edistämään opettajan työhyvinvointia.