Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tavasti, Matilda"

Sort by: Order: Results:

  • Tavasti, Matilda (2020)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia keinoja on ennaltaehkäistä kiusaamista ja miten kiusaamista ilmenee varhaiskasvatusympäristössä. Tarkoitus oli tutkia, oliko ennaltaehkäisy kiusaamiseen liittyen pienten lasten kanssa avainasemassa. Tutkimuksen tavoit-teena oli luoda käsitys siitä, mikä on kiusaamisen ennaltaehkäisyssä keskeistä varhaiskasvatuksen piirissä. Hypoteesina on, että varhaiskasvatuksessa on kiusaamista ja siihen puuttuminen on erityisen tärkeää varhaisessa vaiheessa. Aikaisemmat tutkimukset osoittavat, että aikuisen rooli kiusaamisen ennaltaehkäisyssä korostuu. Lisäksi aikaisemmat tutkimukset osoittivat, että kiusaamista voidaan sanoa piilolliseksi ilmiöksi eli se alkaa usein huomaamatta. Aikaisemmat tutkimukset toivat esille sen, että pienten lasten yleisin kiusaamisen muoto on psyykkinen kiusaaminen, mutta myös fyysistä kiusaamista esiintyy. Tämä tutkimus toteutettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen periaatteiden mukaisesti. Tiedonhaku suoritettiin Arton, Luc-Finnan, Finnan sekä Helsingin yliopiston Helkan tietokannoista että manuaalisesti. Tarkemman tutustumisen jälkeen valitsin neljä tutkimusta, joista 3 oli väitöskirjaa ja 1 kehittämishanke/projekti. Tulosten analysoinnissa käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, koska käytössä on jo valmiiksi tutkittu aineisto. Tuloksista ilmeni, että kiusaamisen ennaltaehkäisyssä käytäntöjen tulisi riippua ryhmästä ja ryhmän lapsista. Vanhempainilloissa vanhempien tietoisuutta ja ymmärrystä tulisi lisätä koskien kiusaamista ilmiönä. Kiusaamisen ennaltaehkäisyssä tärkeää olisi, että jokainen aikuinen sitoutuisi ja osallistuisi kiusaamisen vastaiseen työhön. Tavoitteellinen ja tietoinen toiminta olisi tärkeää. Kirjallisen suunnitelman laatiminen koskien kiusaamisen ennaltaehkäisyä nousi merkittäväksi asiaksi. Ryhmätilat ja ryhmän toiminta vaikuttavat lapsen kokemukseen siitä, että hän voi tuntea olevansa tasa-arvoinen ja mukana oleva ryhmän jäsen. Täydennyskoulutuksen antaminen vaikuttaa aikuisen kykyyn puuttua kiusaamiseen ja sen ennaltaehkäisyyn. Aikuisen tehtävänä on vahvistaa lapsen henkilökohtaisen motivaation löytämistä kohti prososiaalista käyttäytymistä.