Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English
Browsing by Author "Teittinen, Lyydia"

Sort by: Order: Results:

  • Teittinen, Lyydia (2024)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tavoitteet. Luontosuhde määritellään ihmisen kokemuksena siitä, että hän on osa luontoa ja sen nähdään kehittävän hyvinvointia. Se kehittyy, kun viettää aikaa ulkona ja saa kokemuksia sieltä. Suomessa metsä on se elementti, jonka varaan luontosuhde yleensä luodaan. Suomalainen metsäsuhde on ollut viime vuosina erityisen mielenkiinnon alla. Siitä on tullut osa aineetonta kulttuuriperintöä, ja se on koettu merkittäväksi tekijäksi kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Partioliike on niin kansainvälisesti kuin Suomen tasolla merkittävä kasvatusjärjestö, jonka keskeiset arvot ovat ympäristökasvatuksellisia. Suomessa partio onkin lukumäärältään suurin nuorisojärjestö, ja sellaisena sen rooli informaalin oppimisen tarjoajana on tärkeä. Tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa partioon liittyviä maisterintutkielmia sekä kasvatustieteellisiä tutkimuksia Suomessa vuosilta 2010–2022, jotta saadaan selville, mitä on tutkittu ja onko partiolaisten metsäsuhde ollut tutkimuksen kohteena. Menetelmät. Tutkielma on systemaattinen kirjallisuuskatsaus suomalaisesta partiotutkimuksesta. Vaikka partioon kuuluu paljon jäseniä ja sen tavoitteet ovat kasvatuksellisia, kasvatustieteellistä tutkimusta siitä on vain vähän. Tutkimuksen aineisto kerättiin Suomen eri yliopistojen tietokannoista sekä muista tietokannoista, joista etsittiin maisterintutkielmia ja tutkimusartikkeleita. Tutkimuksessa käytettiin aineiston järjestämisen apuvälineenä teorialähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimusaineistoksi valittiin kuusi maisterintutkielmaa ja yksi kasvatustieteellinen artikkeli. Tulokset ja johtopäätökset. Partioon liittyvissä maisterintutkielmissa oli eniten tutkittu partiossa johtajana toimivia henkilöitä sekä heidän pedagogisia toimiansa ja arviointia. Tästä voi päätellä, että vaikka partio ei ole osa formaalia opetusta, toiminnalla on tavoitteet, joita pyritään saavuttamaan samankaltaisilla opetusmenetelmillä. Partio-ohjelmaa ja -menetelmiä kehitetäänkin jatkuvasti. Vain yhdessä kasvatustieteellisessä tutkimuksessa oli tutkittu partiolaisten metsäsuhdetta, kun taas maisterintutkielmissa luonto oli mainittu yleisenä toiminnan kehyksenä. Myös informaalin oppimisen tutkiminen partiotoiminnassa oli vähäistä. Lasten ja nuorten metsäsuhteesta, sen kehittymisestä ja partion vaikutuksesta siihen on varmasti vielä paljon tutkittavaa.