Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Terehova, Rosa"

Sort by: Order: Results:

  • Terehova, Rosa (2021)
    Inkluusioon pyrkiminen peruskoulussa on vahvasti kansallisten asiakirjojen ohjaamaa, jotka määrittelevät koulun kaikille yhteiseksi. Inkluusion toteuttamisessa on kuitenkin opettajien puolelta negatiivista asennoitumista etenkin SEN-oppilaiden vastaanottamisessa luokilleen. Opettajien negatiivisten asenteiden takana nähdään olevan heikkoa minäpystyvyyttä sekä osaamista toteuttaa inklusiivista opetusta. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää opettajien valmiuden kokemuksia inklusiivista opetusta kohtaan, miten toteuttaa inklusiivista opetusta sekä miten kohdata ja tukea SEN-oppilaita yleisopetuksessa. Tutkielmassa kartoitettiin opettajien valmiuksia asenteiden, minäpystyvyyden sekä kokemuksien kautta. Opettajankoulutuksen koetaan olevan merkittävässä roolissa vaikuttamassa opettajien vahvempiin kokemuksiin omista valmiuksistaan. Tarkastelin siis myös, millaisia valmiuksia koulutuksen koetaan antavan tuleville opettajille. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, johon valittiin yhdeksän vertaisarvioitua tutkimusartikkelia sekä yksi väitöskirja. Tutkielman aineiston kohderyhmänä olivat opettajat. Tutkielman analyysi toteutettiin teorialähtöisenä sisällönanalyysinä. Tutkielman tuloksista selviää, että opettajien kokemat valmiudet olivat yleisesti heikkoja. Etenkin tietojen ja taitojen koettiin olevan riittämättömiä. Opettajat kokivat, että ainoastaan erityisopettajilla oli riittävä osaaminen kohdata, tukea ja opettaa SEN-oppilaita. Minäpystyvyydellä koettiin olevan vaikuttava merkitys opettajien valmiuden kokemuksiin, sillä vahvemmalla minäpystyvyydellä opettajat uskoivat omaan osaamiseensa. Opettajankoulutuksen perusteltiin olevan merkittävänä vaikuttajana opettajien valmiuden kokemuksiin. Opettajat kokivat, että heillä oli hyvin vähäinen tai olematon erityispedagoginen osaaminen, jota he työssään olisivat tarvinneet. Opettajankoulutuksen kehittäminen sekä erityispedagogisen osaamisen lisääminen sai tutkimuksissa vastaajilta kannatusta.