Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tervo, Anna-Riikka"

Sort by: Order: Results:

  • Tervo, Anna-Riikka (2023)
    Tutkimukseni tavoite on perehtyä inkluusion toteutumiseen suomalaisessa varhaiskasvatuksessa lasten näkökulmasta, mikä ohjaa koko tutkimustani. Tutkimuskysymykseni ovat: miten inkluusio toteutuu lasten näkökulmasta ja miten osallisuus toteutuu tutkimusryhmässäni. Tutkimuksessani etsitään niitä tapoja, joiden puitteissa inkluusio toteutuu lapsiryhmässä lain vaatimalla tavalla lasten näkökulmasta. Tutkimukseeni osallistui yksi päiväkotiryhmä lapsineen ja kasvattajineen. Kyseessä oli yhden päiväkodin integroitu erityisryhmä, jossa oli kaksitoista lasta ja kaksi varhaiskasvatuksen erityisopettajaa sekä yksi lastenhoitaja. Havainnoin lapsiryhmän toimintaa kuutena eri ajankohtana tammi-helmikuun aikana 2023. Perustan tutkimustulokseni ja johtopäätökseni havaintoihini. Tutkimukseni pohjautuu lisäksi inkluusioteoriaan, eli se on teoriapohjainen sisällönanalyysi. Osallisuuden pisteyttäminen käytännön tilanteissa on tutkimuksessani tapa arvioida inkluusion toteutumista. Tutkimukseni pohjalta havaitsin kasvattajien olevan merkittävässä roolissa lasten osallisuuden mahdollistajina, sekä siinä, että inklusiiviset periaatteet toteutuivat ryhmässä. Sen sijaan sosiaalinen osallisuus eli vertaissuhteet lasten välillä eivät toteutuneet ryhmässä toivotulla tavalla silloin, kun kasvattajat eivät olleet mukana niitä edistämässä. Laadullisessa tutkimuksessa ei pystytä päättelemään yleistettävissä olevia tuloksia. Tämän tutkimusryhmän kohdalla tulokset antavat kuitenkin suuntaa sille, että kasvattajien mukanaolo vertaissuhteiden muodostamisessa oli tärkeää silloin, kun haluttiin auttaa tuen tarpeen lapsia pääsemään mukaan yhteisleikkeihin vertaislasten kanssa. Myös lasten osallistaminen oli kasvattajien tekemä tietoinen valinta varhaiskasvatuksen arjessa. Osallisuustasolta toiselle pääsemiseksi kasvattajien tulisi osallistaa lapsia aiempaa enemmän päätöksentekoprosesseihin.