Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Teuho, Emilia"

Sort by: Order: Results:

  • Teuho, Emilia (2022)
    Tutkielmani tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia osallisuudesta erityisesti varhaiskasvatuksen lepohetkillä. Lepohetkiin liittyen on vielä melko vähän tutkimusta, jonka takia koin tärkeäksi tutkia kokemuksia juuri niihin liittyen. Osallisuus on varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2018) esillä monessa kohdassa, joten sen merkitys varhaiskasvatuksessa tulisi olla tärkeä. Osallisuus koostuu monista tekijöistä ja tavoitteenani oli selvittää kokemuksia sekä lasten että huoltajien osallisuudesta. Osallisuuden teoreettisena taustana käytän Shierin (2001) osallisuuden mallia, joka koostuu viidestä tasosta. Huoltajien osallisuuteen liittyy vahvasti kasvatusyhteistyö, jota voidaan kutsua myös kasvatuskumppanuudeksi. Toteutin tutkielmani laadullisena tutkimuksena. Keräsin aineiston taustatiedoista ja avoimista kysymyksistä koostuvalla e-lomakkeella Facebookin Varhaiskasvatuksen henkilöstö -ryhmän välityksellä. Kyselyyn tuli 53 vastausta, joista tutkielmaani päätyi lopulta vain varhaiskasvatuksen opettajien vastaukset, joita oli yhteensä 38. Analysoin vastaukset aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Osallisuuden merkitys lepohetkillä kuvautui opettajien kokemusten perusteella tärkeäksi, ristiriitaiseksi ja merkityksettömäksi. Pääosin osallisuus kuvautui tärkeänä, mutta yksittäiset opettajat kokivat sen merkityksettömänä lepohetkien kohdalla. Myös ristiriitaisuutta esiintyi vastauksissa jonkun verran. Lapsen osallisuuden tärkeyden isoimmat syyt olivat miellyttävän kokemuksen luominen lapsille sekä osallisuuden sitouttava vaikutus. Ristiriitaisia kokemuksia syntyi mm. lasten iän vuoksi. Huoltajan osallisuus taas koettiin tärkeäksi, koska huoltajat ovat lastensa asiantuntijoita ja heillä on oikeus vaikuttaa lastensa kasvatukseen ja hoitoon. Ristiriitaisuutta huoltajien osallisuuden kohdalla aiheuttivat myös rajalliset resurssit sekä eriävät mielipiteet lapsen tarpeista ja edusta. Koska osallisuus kuvautui enimmäkseen tärkeänä sekä lasten että huoltajien kohdalla, olisi hyvä tutkia myös osallisuutta lisääviä ja estäviä tekijöitä tarkemmin.