Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tiainen, Annika"

Sort by: Order: Results:

  • Tiainen, Annika (2020)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on luoda kuvaa siitä, miten kehityksellinen kielihäiriön luomat haas-teet näyttäytyvät lasten välisessä vuorovaikutuksessa. Tutkimuksessa kartoitetaan myös sitä, miten lasten välistä vuorovaikutusta tuetaan päiväkodissa, kun siihen vaikuttavat kehityksellisen kielihäi-riön luomat haasteet. Tutkimukseen osallistui Espoon kaupungilla työskenteleviä ja yksityisen sektorin puolella toimivia varhaiskasvatuksen erityisopettajia. Osallistujia oli yhteensä kuusi. Tutkimusaineisto kerättiin sähkö-postin välityksellä lähetettyjen haastattelulomakkeiden avulla. Aineisto käytiin läpi aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina nousi esiin kielihäiriöisen lapsen vuorovaikutuskeinojen rajal-lisuus ja aikuisen tuen suuri merkitys lasten välisen vuorovaikutuksen tukijana. Keskeinen tutkimus-tulos oli myös kielihäiriöisen lapsen tunnesäätelyn haasteet ja/tai vetäytyminen vaikeista sosiaalisista tilanteista. Johtopäätöksinä voidaan esittää, että kielihäiriöinen lapsi tarvitsee aikuisen tukea omien vuorovaikutuskeinojensa kehittämiseen ja vaikeista tilanteista nousevien tunteiden käsittelyyn. Aikui-sen läsnäolo ja tuki lasten välisissä leikeissä on merkittävää, jotta haastavia sosiaalisia tilanteita voi-daan yhdessä harjoitella.