Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tiainen, Eeva"

Sort by: Order: Results:

  • Tiainen, Eeva (2024)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää millaisia taiteellisen toimijuuden laatuja varhaiskasvatuksen opettajien työssä, toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa on löydettävissä. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) julkaisi 2019 Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden, eli Vasu (2018) laadun toisen osan arvioinnin. Arvioinnista tuli ilmi, että puutteellisesti toteutuva oppimisen alue on “ilmaisun monet muodot”. Tutkimuksessa tuodaan esiin Vasun (2022) perusteiden mukaisen tavoitteiden toteutumisen estäjiä ja mahdollistajia. Vasun (2022) mukainen kuvallisen ilmaisun toteutuksen tapa on muuttunut vuodenaikapainotteisesta suunnittelusta ja malliaskartelusta lapsen taiteellista ilmaisua, luovuutta ja osallisuutta korostavaksi opettamisen ja oppimisen tavaksi, jossa painottuu prosessin omainen työskentely. Tutkimukseen osallistui kaksi pääkaupunkiseudulla työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineiston hankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysille tyypillisellä koodaamisen ja luokittelun tavoilla. Tutkimusaineistoa hankittiin myös valokuvaamalla haastateltujen varhaiskasvatuksen opettajien ryhmissä tehtyjä lasten töitä. Kuvia tarkasteltiin menetelmien, materiaalien ja toimijuuden näkökulmasta. Luokittelun apuna käytettiin Pääjoen (2020) taiteellisen toimijuuden ulottuvuuksia. Tutkimuksessa selvisi, että varhaiskasvatuksen opettajat mahdollistivat työssään taiteellisen toimijuuden näkökulmia, joita olivat luova ilmaisija, leikkivä kokeilija, yhteisötaiteilija ja kulttuurin perillinen. Opettajat ymmärsivät lapsia innostavat ja toimijuuteen kannustavat toiminnan tavat. Tutkimuksessa tuli myös esiin Vasun (2022) perusteiden tavoitteiden mukaisen toiminnan estävänä tekijänä resurssit ja mahdollistavana tiimityö. Lasten tuotosten kuvista oli löydettävissä toimijuutta ja sitä hillitsevää aikuislähtöistä malliaskartelua. Tutkimukseni johtopäätöksiä ovat, että vaikka malliaskartelua ja aikuislähtöistä toimintaa päiväkodeissa yhä toteutetaan, löytyy sieltä myös toivoa ilmaisun ilosta ja toimijuuteen kannustavasta kuvataiteellisesta toiminnasta.