Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tiala, Ilona"

Sort by: Order: Results:

  • Tiala, Ilona (2019)
    Tavoitteet. Opettajien työstressi ja -uupumus on kiinnostanut tutkijoita jo vuosikymmenen. Opettajan ammatti on useassa tutkimuksessa todettu yhdeksi kuormittavimmista. Opetusalan ammattijärjestön tuoreimmassa työolobarometrissä raportoidaan useista suomalaisia opettajia uuvuttavista stressitekijöistä. Toisaalta Talis 2018-selvityksen mukaan suomalaiset opettajat ovat innostuneita ja sitoutuneita työhönsä, jossa tuntevat olevansa kyvykkäitä. Tutkielmani tavoite on perehtyä kirjallisuuskatsauksen avulla opettajien työuupumuksen tutkimukseen sekä työuupumuksen taustalla vaikuttaviin tekijöihin. Erityisesti pyrin löytämään vastauksia siihen, minkälaisilla metodeilla, välineillä ja mittareilla opettajien työuupumusta tai toisaalta ammatillista hyvinvointia on tutkittu. Lisäksi etsin opettajan ja oppilaan välisiin suhteisiin liittyviä tekijöitä, jotka vaikuttavat opettajan työuupumuksen kehittymisen taustalla. Tarkastelen näitä tekijöitä Maslachin määritelmän avulla, jossa työuupumus kehittyy pitkän kroonisen stressin seurauksena uupumisen, kyynistymisen ja riittämättömyyden tunteen kautta. Lisäksi tarkastelen opettajan ja oppilaan välistä suhdetta työn vaatimusten ja resurssien mallin avulla. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui 21 vertaisarvioidusta artikkelista, joissa tutkittiin suomalaisten varhaiskasvattajien ala- ja yläkoulun opettajien, lukion opettajien sekä ammatillisen koulutuksen opettajien työhön liittyvää uupumusta tai hyvinvointia. Tulokset ja johtopäätökset. Työuupumuksen tutkiminen on haastavaa ilmiön monimutkaisuuden takia. Kehityskulut työuupumuksen taustalla ovat monista tekijöistä riippuvaisia. Katsaukseni tutkimuksista puolet tarkasteli aihetta uupumuksen ja stressin näkökulmista, puolet hyvinvoinnin ja sen edistämisen näkökulmista. Selkeä enemmistö tutkimuksista oli kvantitatiivista tutkimusta. Opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus nousi merkittäväksi tekijäksi opettajan uupumisen tai hyvinvoinnin taustalla yhdeksässä aineistoni artikkelissa.