Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tiensuu, Mia"

Sort by: Order: Results:

  • Tiensuu, Mia (2024)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä ja toimintatapoja pedagogiseen sensitiivisyyteen ja sen tarpeellisuuteen laadukkaassa varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen osallistujajoukkona ovat varhaiskasvatuksen opettajat, jotka työskentelevät alle kolmivuotiaiden monikielisten lasten kanssa. Monikielisten lasten näkökulmasta teemaa ei ole tutkittu, vaikka monikielisyys lisääntyy jatkuvasti suomalaisessa varhaiskasvatuksessa ja olisikin tärkeä saada aiheesta lisää tietoa varhaiskasvatuksen kentälle. Tutkimuksen tarkoituksena on myös tuoda esille tapoja, joilla pedagogista sensitiivisyyttä voidaan varhaiskasvatuksen opettajien mukaan kehittää. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena varhaiskasvatuksen opettajia (n=5) haastattelemalla. Kaikilla haastatelluilla opettajilla oli kokemusta alle kolmivuotiaiden monikielisten lasten kanssa työskentelystä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysin metodilla. Tutkimuksessa haluttiin tuoda esille erityisesti käytännön näkökulmia varhaiskasvatuksen opettajien pedagogisesta sensitiivisyydestä. Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat kokivat pedagogisen sensitiivisyyden olevan merkittävä elementti varhaiskasvatuksessa alle kolmivuotiaiden ja erityisesti monikielisten lasten kanssa. Pedagogisen sensitiivisyyden opettajat hahmottivat koostuvan pääsääntöisesti lapsentahtisesta kohtaamisesta, ja lasten tarpeiden, aloitteiden sekä mielenkiinnon kohteiden huomioimisesta. Monikielisten lasten kanssa tarve pedagogiseen sensitiivisyyteen korostui. Ammatillisen itsereflektion keinoilla ja työn antajan tuella oli merkittävä vaikutus pedagogisen sensitiivisyyden kehittämisessä opettajien mukaan. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat voivat reflektoida omaa työskentelyään ja saada lisää käytännön työkaluja pedagogisen sensitiivisyyden toteuttamiseen omassa lapsiryhmässään.