Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tiikasalo, Isa"

Sort by: Order: Results:

  • Tiikasalo, Isa (2022)
    Tämän kandidaatintyön tehtävänä on selvittää minkälaiset koira-avusteisen pedagogiikan menetelmät auttavat tukea tarvitsevaa oppilasta koulun toimintaympäristössä. Tarkoituksena on käsitellä koulukoiran toimintamahdollisuuksia koulukontekstissa sekä tuoda esille koira-avusteisuuden merkitystä tukea tarvitsevalle oppilaalle sosiaalisen ja emotionaalisen tuen, käyttäytymisen sekä kognitiivisen kehityksen ja oppimisen kautta. Tarkastelun kohteena on myös koira-avusteisen pedagogiikan perusedellytykset sekä ongelmakohdat. Kiinnostus koira-avusteista pedagogiikkaa kohtaan on nousussa ja tähänastiset tutkimukset osoittaisivat kyseisen pedagogiikan olevan hyvin perusteltu ja positiivinen lisä luokkahuoneisiin. Tämä tuore pedagogiikan muoto tarvitsee kuitenkin yleistyäkseen vielä lisää tutkimusnäyttöä suomalaisessa koulumaailmassa sekä esimerkkejä käytännöntyöstä. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on tuoda aiemman tutkimustiedon valossa uutta tietoa koira-avusteisesta pedagogiikasta ja sen tarjoamista vaikutuksista tukea tarvitseviin oppilaisiin. Kandidaatintutkielma toteutettiin systemaattisena, kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jolloin tutkielma pohjautui jo tutkittuun tietoon. Aineistoina käytettiin sekä kansainvälistä että kotimaista alan kirjallisuutta aiheesta. Aineistonkeruu tehtiin Helka-tietokannasta sekä Google Scholarista erilaisten hakusanayhdistelmien avulla manuaalisesti. Tutkimustulokset osoittivat, että koira-avusteinen pedagogiikka on yksi tuore ja ainutlaatuinen tukimuoto koulun toimintaympäristöön mahdollistamaan oppilaiden hyvinvoinnin ja kehityksen tukemisen. Kirjallisuuskatsauksen mukaan koulukoira mahdollistaa opetuksen laajat toteuttamistavat, joita on myös helppo varioida eri oppiaineisiin. Koulukoirien läsnäolon vaikutukset olivat tutkimuksen mukaan hyvin monipuolisia oppilaan sosioemotionaalisille taidoille, oppimiselle sekä käyttäytymi- selle. Koira-avusteinen pedagogiikka voi auttaa lasta saavuttamaan esimerkiksi tunne- ja vuorovaikutustasolla sellaisia asioita, joihin ei kenties päästäisi ilman suvaitsevan ja viattoman koirakaverin apua. Aihe vaatii kuitenkin lisää kotimaista tutkimusta, jotta koira-avusteisesta pedagogiikasta saadaan lisää näyttöä juuri suomalaisessa koulukontekstissa ja näin saadaan lisättyä koira-avusteisen pedagogiikan hyötyjen luotettavuutta.