Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tiitinen, Alex"

Sort by: Order: Results:

  • Tiitinen, Alex (2021)
    Tavoitteet. Tavoitteena tässä tutkielmassa oli kartoittaa, millaista minäpystyvyyden tutkimusta matematiikan eri osa-alueista on tehty vuosiluokilla 1–9 ja onko aikaisemman tutkimuksen pohjalta havaittavissa eroja minäpystyvyydessä matematiikan osa-alueiden välillä. Teoria rakentui Albert Banduran (1986, 1997) kehittämälle minäpystyvyyden käsitteelle, joka on osa sosiaaliskognitiivista teoriaa. Minäpystyvyyteen vaikuttavia tekijöitä sekä asioita, joihin minäpystyvyys vuorostaan vaikuttaa, esiteltiin teoriassa. Samalla tuotiin myös esille, miten matematiikka ja minäpystyvyys näyttäytyy aikaisemmassa tutkimuksessa. Tutkimuksessa olin keskittynyt minäpystyvyyteen matematiikan eri osa-alueissa, joten esittelin matematiikan jakautuvan soveltavaan ja puhtaaseen matematiikkaan sekä avasin Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita (2014) matematiikan eri osa-alueiden valossa. Suomalaisen opetussuunnitelman matematiikan ulottuvuuksiksi rajautui: aritmetiikka, algebra, geometria, tilastomatematiikka ja todennäköisyyslaskenta. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa pyritään luomaan käsitys kyseisestä aiheesta tutustuen tutkimuksiin. Hain aineistoa Helkan ja Ericin tietokannoista suomeksi ja englanniksi. Sisäänottokriteerit täyttäviä artikkeleita oli lopulta kymmenen, joihin perehdyin tarkemmin. Tulokset ja johtopäätökset. Siitä huolimatta, että minäpystyvyyttä oli tutkittu suhteellisen paljon, minäpystyvyys matematiikan eri osa-alueilla tuntui olevat melko vähän tutkittu aihealue. Geometria oli oikeastaan ainoa, johon liittyvä tutkimus keskittyi puhtaasti minäpystyvyyteen geometriassa. Vertailevaa tutkimusta oli auttavasti ja niissä tutkimus keskittyi pääasiassa muihin asioihin, mutta niissä sivuttiin kuitenkin minäpystyvyyttä matematiikan eri osa-alueissa. Kaiken kaikkiaan tutkimusalue olisi sellainen, joka kaipaisi lisää tutkimusta matematiikan eri osa-alueiden saralla ja myös vertailevana eri osa-alueiden välillä, jotta saisimme kattavamman kuvan oppilaiden minäpystyvyydestä matematiikassa.