Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tikka, Elisa"

Sort by: Order: Results:

  • Tikka, Elisa (2021)
    Tutkielmani tarkoitus oli tuoda esiin sateenkaarinuorten haastattelujen kautta heidän kokemuksiaan ja näkemyksiään koulun seksuaalikasvatuksesta. Tutkielmani kannalta olennaiset käsitteet seksuaalisuus ja sukupuoli on nähty aikaisemman teorian mukaan joko sisäsyntyisenä, biologisena ja valmiiksi annettuna tai sosiaalisesti, historiallisesti ja kulttuurisesti rakentuneina konstruktioina. Tässä tutkielmassa seksuaalisuus ja sukupuoli ymmärretään jälkimmäisen näkemyksen mukaisesti jatkuvassa vuorovaikutuksessa olevina prosesseina. Seksuaalikasvatuksenkin sisällöt ja määritelmät ovat vaihdelleet paljon aikojen saatossa, ja pyrin tutkielmassani näyttämään seksuaalikasvatuksen monet muodot ja vaiheet historiasta tähän päivään. Pyrin tuomaan esille, että ennen vallinneilla käsityksillä on merkitystä vielä tämänkin päivän seksuaalikasvatuksessa siitä syystä, että se heijastelee paikoin vanhoja arvoja ja asenteita vieläkin. Tutkielmassani kuvaan, analysoin ja tulkitsen sateenkaarinuorten kokemuksia ja näkemyksiä koulun seksuaalikasvatuksesta. Tutkimuskysymyksenäni on kaksiosainen kysymys: Minkälaisia käsityksiä sateenkaarinuorilla on koulun seksuaalikasvatuksesta ja minkälaisia merkityksiä he antavat sille? Toteutin tutkielmani tapaustutkimuksena ja koostin aineistoni puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastattelin viittä sateenkaarinuorta. Aineiston analyysini oli kvalitatiivista analyysia. Tutkielmani tulosten esittelin sateenkaarinuorten käsityksiä koulun seksuaalikasvatuksesta: seksuaalikasvatuksen sisältöjä, opetuksen järjestämistä tietyn oppiaineen mukaan ja erilaisia tiedonlähteitä. Haastateltujen antamia merkityksiä koulun seksuaalikasvatukselle puolestaan olivat kaverisuhteet, identiteetin muodostus ja erilaisten normien (sukupuolinormit, heteronormi) merkitykset. Tutkielmani tuloksia kannattaisi ehdottomasti syventää jatkotutkimuksin paneutuen esimerkiksi identiteetin ja aikuiseksi kasvamisen prosesseihin.