Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tikkanen, Anna"

Sort by: Order: Results:

  • Tikkanen, Anna (2022)
    Tutkielma tarkastelee kestävää kehitystä kotitalousopettajaopiskelijoiden pedagogisessa ajattelussa. Nuorisobarometrin mukaan nuoret surevat luonnon monimuotoisuuden heikkenemistä, mutta samalla suurin osa nuorista saa hyvää oloa kestävien kulutusvalintojen tekemisestä. Kotitalousopetuksella voidaan vastata moneen tulevaisuuden haasteeseen, koska kotitalousopetuksen tehtävä on kehittää kestävän ja hyvinvointia edistävän elämäntavan edellyttämää osaamista. Aikaisemmissa kotitaloustieteen tutkimuksissa on korostunut kestävän kehityksen näkemysten ja pedagogisten käytänteiden välinen tutkimus. Kestävää kehitystä pedagogisessa ajattelussa ei ole aikaisemmin tutkittu. Tutkimuskysymykseksi muotoutui: ”Miten kestävä kehitys näkyy kotitalousopettajaopiskelijan pedagogisessa ajattelussa?” Teoreettinen tausta muodostuu Suomessa tehdyistä kotitaloustieteen tutkimuksista sekä kestävän kehityksen ja pedagogisen ajattelun määrittelystä. Kestävässä kehityksessä huomioidaan samanaikaisesti ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen osa-alueen toteutuminen. Opettajan pedagoginen ajattelu viittaa kaikkeen ajatteluun opetusprosessin ympärillä. Opetustapahtuman perustekijät, opettaja, oppilas ja sisältö, sekä tekijöiden väliset suhteet, havainnollistetaan didaktisen kolmion kautta. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Aineistona on viiden kotitalousopettajaopiskelijan teemahaastattelut. Aineiston sisällönanalyysi toteutettiin teoriohjaavasti eli aineistolähtöiseen päättelyprosessiin tuotiin valmis teoria ohjaamaan lopputulosta. Sisällönanalyysin tuloksena tunnistettiin yhdeksän yläluokkaa, jotka kuvaavat opettajaopiskelijoiden ajattelua kestävästä kehityksestä: 1) kestävän kehityksen opetuksen sisällöt, 2) arjen hallinnan opetus, 3) taloustaitojen opettaminen, 4) miten kestävää kehitystä tulisi opettaa, 5) hyvinvointia tukeva kotitalousopetus, 6) miten kotitalousopetusta tulisi kehittää, 7) kestävät arjen valinnat, 8) kestävän kehityksen määrittely ja 9) kestävyyden määrittely. Yläluokista muodostui kolme pääluokkaa: opetussisältö, didaktinen suhde ja opettajaopiskelijan oma suhde sisältöön. Tutkimustulokset osoittivat, että kestävän kehityksen periaatteet ovat kiinteä osa kotitalousopettajaopiskelijoiden pedagogista ajattelua, mikä näkyy didaktisen kolmion mukaan hahmotettuna opetuksen sisällössä, didaktisen suhteessa ja opettajaopiskelijan suhteessa sisältöön. Kestävän kehityksen opetuksen sisällöiksi käsitettiin erityisesti arjen hallinta, taloustaidot ja kuluttajaosaaminen. Didaktisessa suhteessa painottuvat opetustavan muutos pois ruokakeskeisyydestä ja hyvinvointia tukeva opettajan ohjaus. Opettajaopiskelijan suhdetta sisältöön kuvaavat kestävät teot arjessa ja kestävän kehityksen käsittäminen laaja-alaisesti ja kokonaisvaltaisesti. Tutkimustulokset olivat yhteneväisiä aikaisemman kotitaloustieteen tutkimuksen kanssa.