Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Toivanen, Sara"

Sort by: Order: Results:

  • Toivanen, Sara (2020)
    Suunnitelmallisen tunnekasvatuksen merkitys on noussut julkisten diskurssien myötä esiin. Häiriökäyttäytymisen sekä pienten lasten kiusaamisen on todettu olevan epätoivottu ilmiö jo päiväkoti-ikäisillä. Tutkimukset ovat osoittaneet jo varhain opittujen tunnetaitojen olevan yhteydessä jopa työelämän tiimityöskentelytaitoihin. Hyvät tunnetaidot ehkäisevät häiriökäyttäytymistä, kiusaamista sekä edesauttavat sosiaalisten taitojen kehitystä. Aiemman tutkimuksen (Nikolajeva, 2013, s. 250) mukaan lastenkirjallisuus on hyvä tapa tutustua erilaisiin tunteisiin ja niiden käsittelyyn yhdessä lasten kanssa. Sen vuoksi koen tärkeäksi tutkia lastenkirjallisuutta, joka on luotu tukemaan suunnitelmallista tunnekasvatusta. Otin tarkemman tarkastelun kohteeksi teoksen nimeltä Piki, joka on tarkoitettu kaveritaitojen vahvistamiseksi sekä tunnekasvatuksen tueksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten tunteet ilmentyvät Katri Kirkkopellon lastenkirjassa Piki. Piki on lastenkirja, joka on luotu tunnekasvatuksen tueksi ja kiusaamisen ehkäisyä varten. Tunteiden tarkoituksena on ohjata käyttäytymistämme ja siksi tunteet ovatkin vahvasti yhteydessä sosiaalisten taitojen kehitykseen. Tässä tutkimuksessa selvitän, miten tunteet Pikissä ilmenevät ja millaisia ne ovat. Tutkimuksessa kuvataan myös ratkaisumalleja ongelmatilanteisiin, joita kirjassa ilmenee. Tämä tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen. Tutkimusaineistona toimi Katri Kirkkopellon lastenkirja Piki vuodelta 2016. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla, jossa hyödynnettiin myös teoriaohjaavaa analyysimenetelmää tukemaan aineistolähtöistä analyysia. Tunteet sekä niihin liittyvät ratkaisumahdollisuudet eriteltiin tunnealoittain ja jokaisesta tilanteesta poimittiin tunnetilaan sopiva sitaatti. Pikistä nousi esiin monenlaisia tunteita, jotka olivat poikkeuksetta kytköksissä erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin. Aineistosta nousi eniten esiin vihan sekä nautinnon tunteita. Muita esiin nousevia tunteita olivat yllätys, häpeä, suru, inho, rakkaus, pelko sekä niihin liittyvät liitännäistunteet. Ongelmatilanteisiin tarjotut ratkaisumallit koskivat vaihtoehtoisia tapoja toimia vuorovaikutus- sekä konfliktitilanteissa.