Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Toivola, Mette"

Sort by: Order: Results:

  • Toivola, Mette (2022)
    Lasten liikkumissuositukset toteutuvat verrattain heikosti niin kansainvälisellä tasolla kuin Suomessakin. Lapsella on luontainen taipumus tutkia ja liikkua, mutta tarjotaanko nyky-yhteiskunnassa tarpeeksi siihen sopivia ympäristöjä ja mahdollisuuksia? Ulkona opettaminen on viime vuosien aikana ottanut jalansijaa suomalaisen kasvatuksen kentällä, ja myös opetussuunnitelmassa kannustetaan monipuolisten oppimisympäristöjen käyttöön. Tutkielmassa luodaan yleiskuvaa ulkona opettamisesta oppiaineiden, ympäristöjen ja opettajien kokemusten osalta. Lisäksi selvitetään ulkona oppimisen potentiaalia lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka avulla valittua aihetta pystyttiin kuvaamaan laajasti, sen ominaisuuksia luokitellen. Aineiston hakuun käytettiin ERIC-, Taylor & Francis Online-, MDPI-, Helka- ja Frontiers in Psychology -tietokantoja sekä Google Scholarin hakukonetta. Tutkimusaineistoksi valikoitui 16 tutkimusartikkelia tai -raporttia, yksi pro gradu -tutkielma ja yksi lisensiaatintutkimus. Kotimaista tutkimusta aiheesta löytyi verrattain vähän, joten tutkimusaineisto koostui lähinnä englanninkielisistä kansainvälisistä lähteistä. Opettajien kokemukset ja näkemykset ulkona opettamisesta olivat keskenään hyvin samankaltaisia. Oppilaiden innokkuus, kokemalla ja tekemällä oppiminen, moniaistisuus, hyvinvointi, opettaja-oppilas -yhteyden vahvistuminen ja stressin lievittyminen olivat opettajien mainitsemia ulko-opetuksen hyötyjä. Sen sijaan epävarmuus, kokemattomuus, ajan puute, opetussuunnitelman tavoitteet, suuret luokkakoot, turvallisuusriskit, taloudelliset resurssit ja sääolosuhteet koettiin opettajien mukaan ulkona opettamisen haasteina. Ulkona opetettiin useita eri oppiaineita ja käytettiin monipuolisesti erilaisia ympäristöjä. Ulkona oppiminen vaikutti myös positiivisesti oppilaiden fyysiseen aktiivisuuteen koulupäivän aikana. Ulkona oppiessaan oppilaat ottivat enemmän askeleita ja viettivät vähemmän aikaa paikoillaan. Ulkona opettamiseen liittyvät täydennyskoulutukset ja opettajien välinen yhteistyö voivat ratkaista epävarmuuden kokemukset ja asiantuntemuksen puutteen, joita ulko-opetukseen liitetään. Koulujen ja vanhempien myönteiset asenteet sekä taloudellisten resurssien turvaaminen tukevat ulos lähtemistä ja siellä opettamista.