Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Toivonen, Sofia"

Sort by: Order: Results:

  • Toivonen, Sofia (2023)
    Tavoitteet. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, mitkä sisäiset tekijät vaikuttavat yksilön motivaatiotekijöihin, ja millä ulkoisilla tekijöillä opiskelumotivaatioon voidaan vaikuttaa positiivisesti. Tutkimustarve on ilmeinen, sillä useat tutkimukset osoittavat, että oppilaiden oppimismotivaatio laskee peruskoulun edetessä, ja varsinkin siirtymävaiheissa. Aluksi esiteltiin neljä erilaista motivaatioteoriaa: ”vaatimusten ja voimavarojen merkitys oppimiselle ja hyvinvoinnille”, itsemääräämisteoria, odotusarvoteoria ja tavoiteorientaatioteoria. Tämän jälkeen määriteltiin sisäisiä tekijöitä ja lopuksi pyrittiin löytämään opettajan, vertaisten ja vanhempien toiminnasta tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa positiivisesti yksilön oppimismotivaatioon. Menetelmät. Tämä tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto kerättiin Google Scholar- ja Helka-kirjastopalveluita käyttäen. Aiheen kansainvälisen luonteen vuoksi suurin osa aineistosta on englanninkielistä, vaikka tutkijat tai tutkimuskohteet olisivat suomalaisia. Tulokset ja johtopäätökset. Yksilön oppimismotivaatioon vaikuttavia sisäisiä tekijöitä olivat minäpystyvyysuskomukset, temperamentti ja sukupuoli. Ulkoisia tekijöitä, jotka vaikuttivat positiivisesti oppimismotivaatioon, olivat opettajan sensitiivisyys, eli tunnetuki, selkeiden struktuurien tarjoaminen, sekä autonomian tukeminen. Vertaissuhteissa tärkeäksi tekijäksi nousi myös lämpö, struktuuri ja tuki, sekä huomion kiinnittäminen siirtymävaiheisiin. Vanhempien läsnäolo, autonomian tukeminen ja auttaminen tarvittaessa ilman kontrollia lisäsi oppimismotivaatiota myös koulun ulkopuolella. Tukemalla oppilaan perustarpeita, autonomiaa, yhteenkuuluvuuden tunnetta ja pystyvyyttä voidaan parantaa hänen minäpystyvyyttään ja tukea persoonan kasvussa, johon temperamenttipiirteet vaikuttavat. Myös sukupuoleen liittyviä ennakkokäsityksiä (pojat tekevät matikkaa ja tytöt lukevat) voidaan oikealla suhtautumisella ja tuella häivyttää.