Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Toivonen, Tiina"

Sort by: Order: Results:

  • Toivonen, Tiina (2021)
    Tavoitteet. Koska varhaiskasvattajan työn ydintä on vuorovaikutus lasten kanssa ja omasta kokemuksestani koen aikuisen sensitiivisyyden yhdeksi tärkeimmästä piirteestä varhaiskas-vattajassa, kiinnostuin tarkastelemaan varhaiskasvattajan herkkyyttä ja mitä pedagogiikka siihen yhdistettynä tarkoittaa. Aiemmat tutkimukset osoittivat, että aikuisen sitoutuminen vai-kuttaa kasvattajan ja lapsen välisen vuorovaikutuksen laatuun, jonka lisäksi pedagogiikkaan liittyy olennaisesti hyvä lapsituntemus. Selvitän tutkimuksessani mitä on pedagoginen herk-kyys ja miten se ilmenee varhaiskasvatuksen ammattilaisessa. Tavoitteenani on luoda sel-keä kuvaus pedagogisesta herkkyydestä lisätäkseni oman ammatillisuuteni perustaa sekä alalla työskentelevien tietoutta aiheesta. Menetelmät. Tutkimuksen viitekehys muodostui tarkastelemalla käsitteitä pedagogiikka, herkkyys, sensitiivisyys, tunneäly ja systeeminäly. Teoreettisessa tutkimuksessani loin ku-vauksen aiheesta pedagoginen herkkyys teoriakirjallisuuden ja etenkin uusimpien tutkimus-tulosten avulla hyödyntäen kirjoja, graduja ja väitöskirjoja. Keskityin tutkimuksessani var-haiskasvattajan ammattilaisiin, jotka työskentelevät alle kouluikäisten kanssa suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Tulokset ja johtopäätökset. Aiemmat tutkimukset ja kirjallisuus antoivat pedagogisesta herk-kyydestä samansuuntaisia tuloksia. Pedagogisessa herkkyydessä yhdistyvät tietoinen oh-jaus ja sensitiivinen kohtaaminen arvostaen ja kunnioittaen lasta ja hänen yksilöllisyyttään. Pedagogisesti herkkä kasvattaja asettaa itsensä vastavuoroiseen dialogiin lasten kanssa ja hyödyntää toiminnassaan monipuolisia pedagogisia menetelmiä tarkoituksenmukaisesti.