Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tolvanen, Oskari"

Sort by: Order: Results:

  • Tolvanen, Oskari (2019)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä opettajilla on ongelmanratkaisun opettamisesta. Ongelmanratkaisua pidetään julkisessa keskustelussa tärkeänä taitona tulevaisuuden työelämän kannalta. Kuitenkaan suomalaisessa peruskoulussa ongelmanratkaisu ei ole yleistynyt keskeiseksi osaksi matematiikan opetusta, vaikka ongelmanratkaisu onkin ollut opetussuunnitelmassa yli kolmekymmentä vuotta. Opettajan toimintatapoja ohjaa opetussuunnitelmaakin voimakkaammin opettajan käsitykset ja uskomukset. Tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä opettajilla on ongelmanratkaisun opettamisesta. Menetelmät. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tutkimusaineistoksi valittiin kymmenen tutkimusartikkelin laajuinen kirjallinen aineisto. Aineiston pohjalta tehtiin synteesiä artikkelien tutkimustuloksista sekä kuvailtiin aineistosta esiin nousseita teemoja. Tulokset ja johtopäätökset. Opettajat pitivät ongelmanratkaisun opettamista tärkeänä, sillä se on keskeinen osa matematiikkaa. Opettajien havaittiin olevan melko yksimielisiä siitä, että ongelmanratkaisua oppii parhaiten ratkomalla ongelmia. Opettajat kokivat, että ongelmanratkaisun opettaminen vaatii heiltä erityisesti aikaa suunnitteluun ja riittävästi oppitunteja ongel-matehtävien ratkaisuun. Lisäksi osa opettajista piti ongelmanratkaisun opettamista haasteel-lisena, koska oma osaaminen ongelmanratkaisusta ja sen opettamisesta oli hyvin rajallista.