Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Torkkola, Kaisa"

Sort by: Order: Results:

  • Torkkola, Kaisa (2021)
    Tiivistelmä Tavoitteet. Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, minkälaisia pedagogisia keinoja varhaiskasvatuksenopettajat käyttävät ryhmänohjauksessa lapsiryhmän yhteenkuuluvuuden edistämiseksi. Menetelmät. Toteutin tutkimukseni puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastattelin tutkimukseeni viittä varhaiskasvatuksen opettajaa sähköpostin välityksellä. Nämä haastattelut toimivat tutkimuksen aineistona. Analyysivaiheen toteutin aineistolähtöisen sisällönanalyysin tavoin eli aineisto pelkistetään, luokitellaan ja abstrahoidaan. Teoreettisen viitekehyksen antaa Kansasen (1993) laatima Königin (1975, 26–31) ajatteluun perustuva opettajan pedagogisen ajattelun tasomalli sekä sosiaalipedagoginen tapa ymmärtää lapsi yhteisöön kuuluvaksi tasavertaiseksi jäseneksi taustastaan ja asemastaan riippumatta. Tulokset ja johtopäätökset. Haastatteluaineiston pohjalta keskeisiksi keinoiksi vaikuttaa yhteenkuuluvuudentunteen syntymiseen oli kiinnittää huomiota toiminnan suunnittelu-, toteutus-ja arviointityöhön, toimivaan tiimityöhön, erilaisiin ryhmänohjauksen menetelmiin (pienryhmätoiminta) sekä lasten osallistamiseen. Myös turvallisen aikuisen läsnäolon koettiin edistävän lapsiryhmän yhteenkuuluvuudentunnetta. Keskeinen keino oli huomioida lapset yksilöinä ryhmän muuttuvissa tilanteissa ja tukea lasten vuorovaikutustaitoja (leikki-, sosiaaliset - ja tunnetaidot).