Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Touhonen, Sara"

Sort by: Order: Results:

  • Touhonen, Sara (2019)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen lähtökohtana oli selvittää se, miten palaute nähdään osana or-ganisaatioiden toimintaa. Tarkemmin ottaen tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisia element-tejä hyvään palautteeseen liitetään ja millaisena osaamisen kehittämisen ja palautteen yhteys näyttäytyy tutkimusartikkeleissa. Tarkoituksena oli tulkita tuloksia tilannejohtamisen mallia hyödyntäen. Tutkimusongelma muotoutui omasta mielenkiinnosta johtajuuteen sekä oman harrastuksen kautta. Partiojohtajana toimiessa palaute on ollut vahvasti läsnä käytännön te-kemisessä. Aikaisemmassa tutkimuksessa palautetta on käsitelty monilla eri tieteenaloilla ja näkökulma on painottunut esimies-alaissuhteessa annettuun palautteeseen. Vaikka hyvä pa-laute ei ole käsitteenä yksiselitteinen, tutkimuksissa siihen liitetään tiettyjä elementtejä, kuten tarkkuus, kohdistuneisuus ja tulevaisuuteen suuntautuminen. Myös osaamisen kehittämistä on tutkittu paljon ja palaute liitetään siihen voimakkaasti vaikuttavana tekijänä. Tämä tutkimus on systemaattinen kirjallisuuskatsaus, jonka aineistona toimii kymmenen (10) vuosina 2015-1019 julkaistua tutkimusartikkelia. Aineisto tuotettiin systemaattisesti valikoiden tiettyjen kriteerien mukaisesti ja analysoitiin teorialähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen. Tul-kinnat aineistosta tehtiin peilaten aiempaan teoriaan. Tulosten perusteella hyvä palaute oli sekä sisällöltään hyvä, mutta myös hyvin annettu. Si-sällöltään hyvä palaute oli tavoitteisiin kohdistunut, tarkka ja kannustava. Hyvin annettu pa-laute taas oli hyvin kohdistettu eli vastaanottaja huomioiva. Tämä tarkoitti vastaanottajan tun-temista ja palautteen antamista hänelle sopivalla tavalla. Katsauksen artikkelien perusteella palautteen avulla voidaan tukea osaamisen kehittämistä. Palautteen vastaanottajan ikä vai-kutti tulosten mukaan palautteen vastaanottamiseen. Nuoremmille, matalla osaamisen val-miustasolla oleville palautteen tulee olla erityisesti kannustavaa, ettei palaute vaikuta kieltei-sesti heidän motivaatioonsa. Tulosten perusteella palautteen antamista ja vastaanottamista voidaan tarkastella tilannejohtamisen mallin avulla. Malli tarjoaa keinon ottaa huomioon vas-taanottajan taitotason ja sovittaa palaute sen mukaiseksi, tiettyä taitotasoa tukevaksi.