Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tujula, Johanna"

Sort by: Order: Results:

  • Tujula, Johanna (2023)
    Tavoitteet Autismikirjon nuorilla tunteiden säätely haasteet ovat yleisiä. Tutkimus mindfulnessin hyödyntämisessä autismikirjon nuorilla on viime aikoina kasvanut, mutta tutkimusta Suomessa aiheesta on toteutettu vähäsen. Kirjallisuuskatsaukseni tavoitteena oli selvittää tukevatko mindfulness-pohjaiset interventiot autismikirjon nuorten tunteiden säätely taitoja. Tarkastelen löytämiäni autismikirjon nuorille suunnattuja mindfulness-pohjaisia interventioita James Grossin tunteiden säätely prosessimallin avulla. Tutkimukseni tavoitteena on myös selvittää mitkä Grossin tunteiden säätelyn prosessimallin eri vaiheet näkyvät mindfulness-pohjaisissa interventioissa. Teoreettisessa viitekehyksessäni avaan aluksi tutkimukseeni liittyvät keskeiset käsitteet. Aloitan teoreettisen viitekehykseni avaamalla autismikirjon diagnoosin kriteerit, autismikirjon tutkimuksen sekä autismikirjon tunteiden säätelyn näkökulmasta. Sen jälkeen avaan tutkimukseni analysoinnissa hyödyntämäni Grossin tunteiden säätely prosessimallin. Lopuksi käsittelen mindfulnessia sekä siihen liittyvää tutkimusta koulumaailman ja autismikirjon näkökulmasta. Menetelmät. Menetelmänä tutkimuksessani käytän systemaattista kirjallisuuskatsausta. Käytin aineistonkeruussa tietokantaa EBSCO, ERIC sekä Google Scolar. Tutkimuksen aineistoon valikoitui neljä vertaisarvioitua englanninkielistä artikkelia. Analysointi menetelmänä hyödynsin laadullista sisältöanalyysia sekä Grossin tunteiden säätely prosessimallia. Tulokset ja johtopäätökset. Tulokset olivat ristiriitaisia mindfulness interventioiden hyödyistä autismikirjon nuorten tunteiden säätelyyn. Tutkimusaineistosta nousi esiin Grossin tunteiden säätely prosessimallista vaiheet tilanteen muokkaaminen, huomion sijoittaminen sekä tunteen tukahduttaminen. Grossin tunteiden säätely prosessimallin vaiheet tilanteen valinta sekä kognitiivinen muutos eivät tulleet esille tutkimusaineistoni interventioissa. Kehitystarpeita tutkimusaineistoni interventioiden tuloksissa nousi erityisesti vuorovaikutus ja selkeiden ohjeiden antaminen mindfulness-harjoituksissa. Tutkielma osoitti, että aihe vaatii lisätutkimusta erityisesti koulukontekstissa sovellettavia interventioita autismikirjon tunteiden säätelyn tukemiseen tulisi toteuttaa tulevaisuudessa lisää.