Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tulehmo, Laura"

Sort by: Order: Results:

  • Tulehmo, Laura (2023)
    Vähemmistöstressin käsite on yleistynyt julkisessa keskustelussa, mutta keskustelua ei olla vielä käyty varhaiskasvatuksen kentällä. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella vähemmistöstressin ilmiötä varhaiskasvatuksen näkökulmasta sekä tuottaa siitä tietoa varhaiskasvatuksen tarpeisiin. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui vähemmistöstressiä käsittelevistä tutkimusartikkeleista, joita analysoimalla luotiin kokonaiskuvaa vähemmistöstressin ilmiöstä. Tarkastelua ohjasivat kysymykset siitä, mitä vähemmistöstressillä tarkoitetaan, mitkä tekijät sitä aiheuttavat, mitä vaikutuksia vähemmistöstressillä on yksilöihin ja mitkä ovat siltä suojaavia tekijöitä. Kiinnostaviksi nousivat myös tutkijoiden näkemykset toimenpiteistä, joilla vähemmistöstressiä voitaisiin ehkäistä. Vähemmistöryhmiin kuuluvat henkilöt voivat kokea vähemmistöstressiä, jota heidän kohtaamansa ennakkoluulot ja syrjintä ja niiden pelko aiheuttavat. Vähemmistöstressi on yhteydessä fyysiseen terveyteen sekä mielenterveyteen. Pelko syrjityksi tai kiusatuksi joutumisesta voi johtaa vähemmistöidentiteetin kieltämiseen, piilotteluun tai häpeämiseen. Vaikka lapsi ei identifioituisi vähemmistön edustajaksi, hän voi joutua kohtaamaan syrjiviä rakenteita ja itseensä tai perheeseensä kohdistuvia ennakkoluuloja. Syrjinnän kokemukset voivat tuottaa lapselle ulkopuolisuuden, erilaisuuden ja toiseuden tunteita sekä vaikuttaa lapsen mielikuvaan itsestään ja arvokkuudestaan. Tulosten perusteella ehdotan, että varhaiskasvatuksen työntekijöille tulisi järjestää koulutusta vähemmistöstressistä. Vähemmistöstressiä on syytä tutkia lisää varhaiskasvatuksen alalla.