Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tunn, Jessica"

Sort by: Order: Results:

  • Tunn, Jessica (2024)
    Syftet med denna studie är att undersöka betydelsen av trygga anknytningar och positiva pedagog barnrelationer under barnets tidigaste levnadsår, särskilt för barn i åldern 0–3 år. Dessutom syftar stu dien till att identifiera metoder och strategier som kan främja dessa relationer. Målet är att belysa vikten av att behandla småbarnspedagogikens yngsta barn med samma respekt och lyhördhet som ges till äldre barn, och att påvisa behovet av ökad uppmärksamhet inom den pedagogiska världen för denna ålders grupp. Även tidig kommunikation, samspel och interaktion mellan pedagoger och småbarn har stude rats. Denna systematiska litteraturstudie är kvalitativ. Urvalet består av 8 vetenskapliga journalartiklar som handlar om småbarn, relationell pedagogik, anknytning, utveckling och barnets perspektiv. Artiklarna har med en kvalitativ innehållsanalys analyserats utgående från forskningsfrågorna. Resultaten visar att pedagogens roll är central för att skapa trygga relationer och främja barns lärande genom öppen kommunikation, emotionell närvaro och lyhördhet. Detta är speciellt viktigt då det gäller barn som inte ännu kan uttrycka sig verbalt. Trygga pedagog-barnrelationer i tidig ålder har positiva effekter på barns utveckling och minskar risken för problematiska beteendemönster. Vidare visar resul taten att vägledande och lyhörda pedagoger kan stöda barnen med att utveckla sin emotionella kompetens. Träning i anknytningsteori och andra interventionsmodeller förbättrar interaktionen mellan pedagoger och barn. Tidiga barndomsupplevelser påverkar barns beteende och psykologiska symtom på lång sikt. Sammantaget betonar studien vikten av starka relationer mellan barn och pedagoger för barns välbefin nande och utveckling.