Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tuohilampi, Jasmiina"

Sort by: Order: Results:

  • Tuohilampi, Jasmiina (2016)
    Nykyisin lapset kohtaavat usein erilaisista kulttuureista tulevia ihmisiä. On tärkeää, että lapset oppivat näkemään monikulttuurisuuden rikkautena, joka voi tuoda heille uusia tapoja toimia ja ajatella. Varhaiskasvattaja, jolla on interkulttuuriset taidot, pystyy tukemaan lapsia interkulttuurisuuteen kasvamisessa. Kuvakirjojen avulla monikulttuurisuutta voidaan käsitellä lasten kanssa konkreettisesti ja mielenkiintoisesti. Lasten ymmärrys erilaisia kulttuureita kohtaan kehittyy ja maailmankuva avartuu. Kandidaatin tutkielmassani tutkin monikulttuurisuutta viidessä suomalaisessa lasten kuvakirjassa, jotka ovat ilmestyneet vuosina 1978–2012. Tavoitteenani oli tutkia, miten monikulttuurisuus näkyy valitsemissani lasten kuvakirjoissa, kuinka siihen suhtaudutaan sekä millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä eri aikakaudelle sijoittuvista kuvakirjoista löytyy. Tutkimukseni toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä ja aineistona seuraavia kuvakirjoja: Jason muuttaa maasta (1978), Pikku Xing (2004), Bibi muuttaa Suomeen (2005), Pikku Xing ja sukulaiset (2010) sekä Onni-poika saa uuden ystävän (2012). Uudemmissa kuvakirjoissa monikulttuurisuutta esiintyi enemmän ja monipuolisemmin kuin vanhemmissa kuvakirjoissa. Suhtautuminen monikulttuurisuuteen oli uudemmissa kirjoissa myös positiivisempaa. Eri kulttuureita kuvailtiin valitsemissani kirjoissa melko stereotyyppisesti. Varhaiskasvatuksessa ja alkuopetuksessa voidaan näitä tutkimiani, monikulttuurisuutta käsitteleviä kuvakirjoja lukea lapsille ja niistä voidaan keskustella heidän kanssaan. Näin lapset saavat tietoa ja kokemusta siitä, kuinka ihmiset ovat erilaisia ja voivat elää ja toimia eri tavoin.