Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tuokko, Emmi"

Sort by: Order: Results:

  • Tuokko, Emmi (2020)
    Tutkimuksen tavoitteena on lisätä tietoa koira-avusteisen pedagogiikan mahdollisuuksista ja hyödyistä päiväkotiympäristössä ja erityisesti esiopetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on kerätä koirien kanssa toimivien opettajien ja hoitajien mielipiteitä päiväkotikoirien hyödyllisyydestä opetuksessa ja oppimisen tukena. Lisäksi tavoitteena on rohkaista päiväkoteja hyödyntämään koiria opetuksen tukena, sillä koira-avusteista pedagogiikkaa hyödynnetään Suomessa vielä vähän. Koira-avusteinen työskentely ylipäänsä on Suomessa vähäistä, eikä koirien positiivisista vaikutuksista oppimiseen, kasvatukseen ja kehitykseen ole tehty sen käytännöllisyyteen nähden riittävästi tutkimusta. Suurin osa tutkimuksista koskien koiria oppimisen tukena on tehty koulumaailmasta, ja tarve olisi laajentaa kenttää myös varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen puolelle. Tutkimus toteutetaan teoriasidonnaisena laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimuksen aineisto hankitaan sähköpostin välityksellä puolistrukturoidun haastattelun keinoin. Tutkimukseen haastatellaan neljän eri päiväkodin koiratoiminnasta vastaavia henkilöitä. Haastatteluvastauksilla pyritään saamaan koirien kanssa päiväkodissa toimivien henkilöiden näkökulma koira-avusteisesta pedagogiikasta ja sen hyödyllisyydestä esiopetuksen tukena. Aineisto analysoidaan sisällönanalyysin menetelmää hyödyntäen. Tulosten mukaan koirat ovat luonnollinen osa ryhmää, ja mukana kaikessa ryhmän toiminnassa, niin tuokioissa kuin arjessa yleensäkin. Koirilla on ryhmissä hyvin erilaisia rooleja. Koirat toimivat apuopettajina, ystävinä, rauhoittajina, rohkaisijoina ja yhteishengen luojina. Koirien vaikutuksia oppimiseen ja lasten hyvinvointiin tuli tutkimuksessa esiin runsaasti, ja ne kytkeytyivät myös esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tavoitteisiin. Erityisesti koiran kuvailtiin luovan positiivista ilmapiiriä ja rauhoittavan, jolloin lapset pystyvät keskittymään tehtävien tekemiseen ja opettajan ohjeiden kuuntelemiseen, ja näin ollen oppimaan. Tulosten valossa koira-avusteinen pedagogiikka osana esiopetusta on erittäin perusteltua.