Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tuominen, Hanna"

Sort by: Order: Results:

  • Tuominen, Hanna (2024)
    Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää millä tavoin keskustelevan satujen lukeminen tukee 3–6-vuotiaiden lasten kielellistä kehitystä sekä etsiä vastausta siihen, millainen rooli opettajilla on keskustelevan lukemisen mallissa. Whitehurstin ym. vuonna 1988 kehittämää dialogisen lukemisen mallia on tutkittu erilaisissa konteksteissa, myös Suomessa. Tutkielman tavoitteena on tiivistää aikaisempien tutkimusten tuloksia siten, että kielenkehitys ja opettajan rooli kielen kehityksen tukijana korostuisi. Tämä kandidaatintutkielman toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto koostui kolmesta vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista. Tutkimusartikkelit oli julkaistu vuosien 2011–2022 välillä kolmessa eri maassa. Tutkimusaineisto käsitteli keskustelevaa lukemista ja tutkimusaineisto analysoitiin kvalitatiivisen sisältöanalyysin kautta. Sisältöanalyysin menetelmäksi valikoitui induktiivinen aineiston analyysi. Tutkimuksessa todettiin, että dialoginen lukeminen oli hyvä keino kehittää erilaisia kielen kehityksen tasoja, kuten ymmärrystä siitä, mitä tarinassa tapahtuu, sekä sanavaraston syvyyttä ja laajuutta (Grolig ym. 2020, s. 199; Lever & Sénéchal, 2011, s 18). Narratiivisella dialogisella lukemisella oli myönteisiä vaikutuksia lasten kerronnalliseen ymmärtämiseen, erityisesti päätelmälliseen ymmärrykseen (Grolig ym., 2020, s. 199; Lever & Sénéchal, 2011, s. 18). Tulokset tarjoavat uuden näkökulman keskustelevan lukemisen oppimismekanismeihin. Havainnot osoittavat, että keskustelevan lukemisen vaikutukset sanattomien kuvakirjojen sanaston taitoihin ovat verrattavissa tekstipohjaisten kertomuskirjojen vaikutuksiin. tulokset vahvistavat olemassa olevaa tutkimusta keskustelevasta lukemisesta ympäristöissä, jotka edistävät lasten tarinanymmärrystä, sanallista osallistumista ja opettajien ohjaamaa vuorovaikutusta. Yksilöllisten erojen huomioiminen tarinanymmärryksen tasoissa voi auttaa varhaiskasvatuksen henkilöstöä suunnittelemaan osallistavampia ja tehokkaampia tarinankerronnan hetkiä, jotka tukevat kielen kehitystä ja ymmärrystä kaikenlaisilla oppijoilla (Lepola ym., 2022, s. 225).