Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tuominen, Martta"

Sort by: Order: Results:

  • Tuominen, Martta (2023)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kasvatuksen järjestämiseen liittyviä toimia, jotka mahdollistavat ja estävät erityistä tukea tarvitsevien lasten vertaisvuorovaikutuksen toteutumista. Lisäksi pyrikimyksenä oli selvittää, minkälaisia tuen keinoja voidaan hyödyntää lasten leikkitaitojen tukemisessa. Tarkoituksena oli analysoida varhaiskasvatuksessa toteutettuja, viime vuosina julkaistuja vertaisvuorovaikutukseen kohdistuvia tutkimuksia. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineistoksi valikoitui kymmenen varhaiskasvatuksen kontekstissa toteutettua vertaisvuorovaikutukseen kohdistuvaa tutkimusartikkelia. Tutkimukset oli toteutettu Suomessa, Japanissa, Yhdysvalloissa, Kiinassa ja Australiassa. Tutkimusartikkelit oli julkaistu vuosina 2018–2022 englannin kielellä. Aineisto analysoitiin narratiivisen synteesin avulla. Tutkimusaineisto sisälsi vertaisvuorovaikutuksen kehittämiseen ja lisäämiseen pyrkiviä interventioita, sekä vertaisvuorovaikutukseen vaikuttaviin asioihin keskittyviä tutkimuksia. Havaittuja vertaisvuorovaikutukseen vaikuttavia asioita olivat aikuisen toiminta, vertaisryhmä, aktiviteetti ja ympäristö. Vertaisvuorovaikutusta onnistuttiin lisäämään toteutetuissa interventioissa, joissa painottui ohjatut sääntöleikit ja strukturoidut yhteisleikit. Negatiivisesti vertaisvuorovaikutukseen arvioitiin muutamassa tutkimuksista vaikuttavan aikuisen aktiivinen rooli leikissä, liian vaikeat leikit, sekä yksilöllisyyttä korostava ohjaus ja toiminta. Vertaisvuorovaikuksessa toimimista tuettiin tutkimuksissa erilaisilla tukikeinoilla, joissa painottui aikuisen tuki, vertaistuki, mielekäs tekeminen ja lasten välinen yhteistyö. Myös useita muita tukikeinoja hyödynnettiin tutkimuksissa. Tämän kirjallisuuskatsauksen tuloksia voidaan hyödyntää lasten leikkitaitojen ja sosiaalisen kanssakäymisen tukemisessa inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa.