Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tuomola, Johanna"

Sort by: Order: Results:

  • Tuomola, Johanna (2021)
    Tarkastelen tutkimuksessani sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien nuorten olosuhteita yläasteella ja toisen asteen oppilaitoksissa systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmin. Tutkimukseni tarkoituksena on vertailla ja yhtenäistää aiemmassa tutkimuskirjallisuudessa esiteltyjä tuloksia ja selvittää, millä tavoin sukupuoli- ja heteronormatiivinen asenneilmapiiri vaikuttaa kouluissa ja miten se on mahdollisesti muuttunut 1990-luvulta tähän päivään. Tarkastelen koulujärjestelmää ensisijaisesti sen luomien erontekojen suhteen, ja tutkimustulosteni analyysin nojaa poststrukturalistiseen kriittiseen feminismiin. Systemaattisen kirjallisuuskatsaukseni lähdeaineisto koostuu vuosina 2000-2020 julkaistuista tutkimuksista ja teoksista. Rajasin aineistoa vaiheittain tarkkojen haku- sekä sisäänotto- ja poissulkukriteerien avulla. Seulonnan jälkeen katsaukseeni jäi kolmetoista tutkimuskysymysteni kannalta olennaisinta lähdettä, joiden pohjalta tarkastelin Suomen yläasteilla ja toisen asteen oppilaitoksissa vallitsevia sateenkaarinuoria syrjiviä rakenteita sekä asenneilmapiirin ongelmia. Aineiston analyysi paljasti monia sateenkaarinuorten kohtaamia ongelmia Suomalaisessa koulujärjestelmässä. Vaikka viimeisen vajaan kahdenkymmenen vuoden aikana suhtautuminen sateenkaarinuoria kohtaan on muuttunut parempaan suuntaan, ovat sukupuoli- ja heteronormatiivisuus edelleen läpileikkaavia teemoja kouluissa. Etenkin koulujärjestelmän virallinen, opetustoiminnasta ja järjestyksen ylläpitämisestä vastaava ulottuvuus tuottaa ja toistaa perinteisiä normeja ja ylläpitää sateenkaarinuoria syrjiviä rakenteita. Ongelmia löytyy myös koulun sosiaalisen ulottuvuuden kontekstissa ja nämä ongelmat vaikuttavat yleensä suoremmin nuorten hyvinvointiin. Esimerkiksi kiusaamisen ja seksuaalisen häirinnän kokemukset ovat sateenkaarinuorilla huomattavasti muita ikäisiään yleisempiä. Tulosten perusteella voidaan todeta, etteivät yhdenvertaisuus ja tasa-arvo toteudu kouluissa. Sateenkaarinuorten aseman parantaminen vaatii sukupuolten ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuutta koskevan tietoisuuden lisäämistä sekä normikriittisen pedagogiikan toteuttamista kouluissa. Vuonna 2014 uusittuihin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin on kirjattu selkeämmin linjauksia sukupuolten ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuuden huomioimisesta koulun käytänteissä. Myös yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolakeihin tehdyt muutokset kielsivät seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen syrjinnän entistä selkeämmin. Muutoksen suunta on oikea, mutta kun tarkastellaan sateenkaarinuorten kouluhyvinvoinnin tasoa suhteessa ikätovereihinsa, voidaan helposti todeta, että yhdenvertaisuuden toteutumisen eteen on tehtävä tehokkaita toimenpiteitä.