Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Turunen, Pia"

Sort by: Order: Results:

  • Turunen, Pia (2024)
    Tutkimuksen tavoitteena oli pyrkiä havainnollistamaan kädentaitojen tuntiopettajina toimivien opettajien vapaan sivistystyön toiminta-aluetta kartoittamalla narratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla kokonaisuutta, jossa tuntiopettaja toimii suunnitellessaan ja toteuttaessaan kädentaitojen verkkokurssitarjontaa kansalaisopistolle. Tuntiopettajan sujuvat digitaidot ja kiinnostus verkkopedagogiikkaan mahdollistavat myös kädentaitojen tuntiopettajille verkko-opettajana työskentelyn. Kansalaisopisto työnantajana mahdollistaa tuntiopettajalle palkansaaja-statuksen yrittäjyyden sijaan ja useilla opistoilla työllistyminen ja markkinointi verkkokurssien kohderyhmien tavoittamisen yli opistorajojen. Kansalaisopistojen verkkokurssien potentiaalinen opiskelijajoukko eli kohderyhmä on lähiopistonäkökulmaa laajempi, valtakunnallinen ja tavoitettavissa myös aiheenmukaisista harrasteryhmistä sosiaalista mediaa kurssimarkkinoinnissa hyödyntämällä. Kurssimarkkinoinnin onnistuminen ja sen seurauksena kohderyhmän tavoittaminen määrittelevät pitkälti tuntiopettajan kurssien toteutumisen ja työtulon perusteena olevat toteutuvat opetustunnit sekä niiden tuottaman ansiotulon määrän. Taitoliiton (1.12.2021) ja taloustutkimuksen vuonna 2021 toteuttamassa Käsitöiden harrastaminen Suomessa -kuluttajakyselyssä, tutkimukseen vastanneista käsitöiden aktiiviharrastajista (n=4387) 22 % vastasi haluavansa osallistua käsityön verkkokurssille seuraavan vuoden aikana. Kansalaisopistojen liiton ylläpitämässä valtakunnallisessa kurssihaussa oli syksyn 2023 ajalle tarjolla 58 kädentaitojen verkkokurssia, joista suuri osa teemaltaan toistensa kaltaisia. Suhteutettuna kädentaitojen verkkokurssitarjonnan kysyntään, tarjontaa voisi olla enemmänkin. Kansalaisopistojen opetustarjonnassa tuntiopettajan tarjoamien kurssien suunnitteluhaasteena on määritellä millaista kysyntää verkkokursseille on ja millaista kohderyhmää kädentaitojen verkkokurssit kiinnostavat, mutta ensisijaisesti ottaa huomioon kansalaisopistokentän toimijoiden erilaiset näkökulmat myös kurssisuunnittelun puitteet määrittelevinä lähtökohtina. Tämän tutkimuksen tutkimusongelmana oli Millainen rooli kansalaisopistokentän rakenteet muodostavilla näkökulmilla on kansalaisopiston tuntiopettajan toteuttamien kädentaitojen verkkokurssien suunnittelussa ja toteutuksessa? Tutkimuksen tehtävänä on pyrkiä havainnollistamaan niitä lähtökohtia ja puitteita, joissa kädentaitojen tuntiopettaja suunnittelee ja toteuttaa kansalaisopistojen verkkokurssitarjontaa. Tämä tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineistoina ovat toimineet erilaiset kansalaisopistokentän toimijuutta rakentavat valtakunnalliset tilastot, selvitykset, lainsäädäntö, väitöstutkimukset, kartoitukset ja opinnäytetyöt sekä omassa kädentaitojen tuntiopettajuudessani rakentunut empiria. Tutkimuksen tuloksina kehitettiin Onnistuneen kansalaisopiston kädentaitojen verkkokurssin viitekehys, jonka havainnollistusta hyödyntämällä voidaan huomioida kädentaitojen verkkokurssien suunnittelun ja toteutuksen lähtökohdat totuttua tavoitteellisemmin. Kädentaitojen verkkokurssien kysynnän ja tarjonnan kohtaamiseksi on kuitenkin toteutettava empiiristä tutkimusta, jonka avulla kartoitetaan myös tutkimuskentältä puuttuvaa tietoa siitä, mitä todellisuudessa kansalaisopistojen kädentaitojen verkkokursseista kiinnostunut potentiaalinen opiskelija toivoo. Tällä tutkimuksella pyritään tukemaan tuntiopettajien mahdollisuuksia kohdentaa resurssejaan kohderyhmän kysyntää vastaavien kurssien toteuttamiseen selkeyttämällä kädentaitojen verkkokurssin toimintakenttää ja huomioitavia näkökulmia ja madaltaa kynnystä kädentaitojen verkko-opettajuuteen eli yhteiskunnallisesta näkökulmasta pyrkiä kansalaisopistojen kurssitarjonnan parempaan kysynnän ja tarjonnan kohtaamiseen.