Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Vallenius, Nea"

Sort by: Order: Results:

  • Vallenius, Nea (2023)
    Tunnetaitojen oppimisen perusta alkaa kehittyä varhaislapsuudessa. Tunnetaidoilla katsotaan olevan merkittävä yhteys muun muassa lasten sosiaaliseen ja emotionaaliseen kehitykseen, mielenterveyteen ja hyvinvointiin sekä oppimiseen. Näin ollen hyvät tunnetaidot luovat pohjaa kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle. Varhaiskasvatuksella on merkittävä rooli tunnetaitojen tukemisessa ja kehittämisessä sillä, lapset viettävät suurimman osa arkielämästään päiväkodissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kerätä tietoa tunnekasvatuksen toteutumisesta päiväkodeissa. Tavoitteeni on selvittää, kuinka tunnekasvatus näkyy päiväkodin arjessa sekä miten varhaiskasvatuksen opettajat tukevat lasten tunnetaitojen kehittymistä omalla toiminnallaan. Lisäksi tarkoitukseni on myös selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat kokevat tunnekasvatuksen osana varhaiskasvatusta. Tutkimus toteutettiin keväällä 2023 laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä toimi kyselylomake, joka jaettiin Facebook ryhmään nimeltä Varhaiskasvatuksen opettajat. Kyselylomakkeeseen vastasi yksitoista (11) varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimuksen aineiston sisällönanalyysina toimi teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tutkimustulokset osoittivat, että jokainen kyselylomakkeeseen vastannut varhaiskasvatuksen opettaja koki toteuttavansa tunnekasvatusta. Osa opettajista toteutti suunniteltua tunnetaitoja tukevaa toimintaa säännöllisesti ja osa ilmaisi tunnekasvatuksen näkyvän kokonaisvaltaisesti päiväkodin arjessa jokaisena päivänä. Lisäksi tulokset osoittivat, että opettajat tukevat omalla toiminnallaan eri tavoin lasten tunnetaitojen kehittymistä. Tunnekasvatuksen merkityksen kannalta tunnetaitojen harjoittelu koettiin tärkeäksi aloittaa heti pienestä pitäen. Tämän lisäksi tunnekasvatuksen tärkeyttä kuvattiin muun muassa vuorovaikutus- ja kaveritaitojen kehittymisen kannalta sekä lasten oppimisen ja hyvinvoinnin näkökulmasta.