Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Vallin, Sanni"

Sort by: Order: Results:

  • Vallin, Sanni (2023)
    Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisilla keinoilla lasten sosiaalisemotionaalista kehitystä voidaan tukea liikunnan avulla varhaiskasvatuksessa. Lasten päivittäinen liikunnan saanti jää suositusten alapuolelle monen lapsen kohdalla ja keskustelu psyykkisestä hyvinvoinnista on lisääntynyt viime vuosikymmenen aikana. Molemmat ovat tärkeitä osa-alueita lapsen hyvinvoinnin ja tasapainoisen elämän kannalta ja molempiin osa-alueisiin tulee kiinnittää huomiota jo varhaislapsuudesta alkaen. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka analyysi on suoritettu teemojen kautta. Kirjallisuuskatsauksen aineistohaku tehtiin sisäänotto- ja poissulkukriteerien rajoittamana hyödyntäen kolmea nettialustaa, joiden hauista lopulliseen aineistoon valikoitui 7 artikkelia suomen ja englannin kielellä. Aineistosta nousi esille kolme selkeää teemaa: opettajan toiminta ja rooli, ilmapiiri ja ympäristö sekä vertaisryhmä ja vuorovaikutus. Opettajan rooli mallintajana ja palautteen antajana nousi aineistosta esiin kerta toisensa jälkeen ja yhtä tärkeänä nähtiin vuorovaikutus mahdollisuudet vertaisten kanssa sekä oikeanlaisen ilmapiirin luominen. Tulosten valossa voidaan sanoa, että liikuntatunnit tarjoavat luonnollisen paikan sosiaalisemotionaalisten taitojen harjoittelemiseen ja kehittämiseen. Taitojen kehittäminen vaatii kuitenkin opettajan mielenkiintoa ja huomiota sekä systemaattista ja aktiivista taitojen harjoittelun sisällyttämistä liikuntakasvatukseen.