Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Varis, Milla-Riikka"

Sort by: Order: Results:

  • Varis, Milla-Riikka (2022)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella lastenkirjoissa esiintyviä ilmauksia ympäristökasvatuksen ja kestävän kehityksen näkökulmasta. Karvin (Räkköläinen et al., 2017) raportista kävi ilmi, että kestävä kehitys ja ympäristöosaaminen on hyvää ylemmillä kouluasteilla, varhaiskasvatuksen ympäristökasvatus osaamisesta tai kestävän kehityksen osaamisesta ei näkynyt mainintoja ollenkaan. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että lapsena koetut positiiviset luontokokemukset ovat yhteydessä aikuisena koettuihin ympäristöhuoliin ja myönteiseen ympäristökäyttäytymiseen (Ardoin & Bowers, 2020; Collado et al., 2020; Rakotomamonjy et al.,2015). Monipuolinen lastenkirjallisuus toimii hyvin oppimisen välineenä, sillä lastenkirjallisuudella nähdään olevan potentiaali vaikuttaa ympäristöystävälliseen käyttäytymiseen (Muthukrishnan & Kelley, 2016). Tämä tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto kerättiin Helle kirjaston lastenkirjojen valikoimasta hakusanoilla ympäristökasvatus ja kestävä kehitys. Aineiston valintakriteereinä olivat teokset, jotka ovat julkaistu 2000-luvun puolella ja kirjojen tuli olla joko suomen kielellä kirjoitettuja tai suomennettuja. Oleellisena valintakriteerinä oli myös se, että kirjojen tuli sisältää analysoitavaa tekstiä. Tässä tutkimuksessa on käytetty sekä teorialähtöistä- että aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksen teoreettisena mallina toimi YK:n kestävän kehityksen Agenda 2030, johon varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (OPH, 2018) ympäristökasvatuksen tavoitteet osittain perustuvat. Tutkimustuloksista voidaan tulkita, että ympäristökasvatuksella ja kestävällä kehityksellä viitataan useimmiten kestävän kehityksen ekologiseen ulottuvuuteen. Kestävän kehityksen hakusanalla mukaan valikoidut kirjat sisälsivät enemmän ilmauksia sosiaalisesta ja kulttuurisesta sekä taloudellisesta kestävästä kehityksestä. Kirjoissa oli vahva ajatus siitä, että vastuu on meistä jokaisella ja jokaisen toiminnalla ja valinnoilla sekä ajattelutavalla on merkitystä. Aineistona olleiden lastenkirjojen kautta niin lapsi kuin aikuinenkin voi herätä pohtimaan omia valintojaan ja mahdollisuuksiaan vaikuttaa ympäristön tilaan sekä tulevaisuuteen.