Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Varonen, Anna"

Sort by: Order: Results:

  • Varonen, Anna (2020)
    Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää suurimpia muutoskohtia seksuaalikasvatuksessa vuosina 1990-2020 ja selventää näiden vuosien seksuaalikasvatuksen menetelmiä aikajanal-lisessa järjestyksessä. Tavoitteena on saada tietoa siitä, millaista seksuaalikasvatus on ollut ennen ja miten se on kehittynyt tähän päivään asti sekä onko kehittyminen näkynyt myös opetuksessa. Tutkielman on myös tarkoitus auttaa näkemään seksuaalikasvatuksen puutteita ja auttamaan kehittämään niitä. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa on haettu pääsääntöi-sesti Helka -tietojärjestelmästä, sekä Google Scholarin avulla. Hakusanoina on käytetty sa-noja seksuaalisuus, seksuaalikasvatus, seksuaaliterveys, seksuaalisuuden historia ja seksu-aalikasvatus Suomessa sekä näiden keskinäisiä yhdistelmiä myös vuosilukuihin yhdistettyi-nä. Tutkimuskysymyksinä ovat: Millaisena seksuaalikasvatus on ilmennyt peruskoulussa 1990-luvulta lähtien? Mitkä ovat olleet suurimmat muutokset seksuaalikasvatuksessa viimeis-ten kolmen vuosikymmenen aikana? Tutkielmassa kävi esille, että seksuaalikasvatus on näyttäytynyt melko sekavana ja huonosti koordinoituna 1990 -luvulta lähtien. Koulukohtaiset opetussuunnitelmat 1990 -luvulla tuottivat suuria eroja koulujen välille ja seksuaalikasvatus etsi paikkaansa ja vastuunottajaansa. 2000-luvulla terveystiedosta tuli vakituinen oma oppiaineensa, johon sisältyi seksuaalikasvatus. Seksuaalikasvatuksesta tuli virallisesti terveyttä koskeva kysymys. Seksuaalikasvatuksen määrä kasvoi, mutta laatu ei parantunut. 2010 -luvulla tuli käyttöön Perusopetuksen opinto-suunnitelma 2014, jossa seksuaalikasvatus saa yhä enemmän tilaa, vaikkakaan seksuaali-kasvatusta ei erikseen nimetä. Johtopäätöksenä kaiken kaikkiaan opettajilta puuttui kunnolli-nen ja säännöllinen koulutus seksuaalikasvatusta varten.