Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Vartiainen, Noora"

Sort by: Order: Results:

  • Vartiainen, Noora (2022)
    Verkossa tapahtuva opiskelu on lisääntynyt viimeisten vuosien aikana hyvin paljon. Etenkin viimeisen kahden vuoden ajan opiskelu on ollut pääasiassa verkko- ja etäopiskelua ympäri maailman koronapandemian takia. Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on koostaa integroivan kirjallisuuskatsauksen keinoin käsitystä korkeakouluopiskelijoiden motivaatiosta verkko-opiskelussa aikaisemman tutkimuksen pohjalta. Motivaatio voidaan määritellä yleisesti yksilön sisäiseksi tilaksi, joka saa aikaan, ohjaa ja ylläpitää toimintaa. Verkko-opiskelu voidaan määritellä monin eri tavoin, esimerkiksi käsittäen kaiken verkossa tapahtuvan opiskelun rajaamatta sitä tarkemmin. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: 1) miten verkko-opiskelu ja motivaatio määritellään käsitteinä tutkimusartikkeleissa, 2) millaisena opiskelijoiden motivaatio ilmenee verkko-opiskelun aikana ja 3) mitkä tekijät verkko-opetuksessa vaikuttavat motivaatioon. Toteutin tutkielmani integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen aineisto koostui kymmenestä vertaisarvioidusta tieteellisestä artikkelista, jotka on kerätty kahdesta eri tietokannasta. Analyysimenetelmänä käytin sisällönanalyysia, jonka avulla aineistoa käytiin läpi aluksi yleisellä tasolla siirtyen yksityiskohtaisempaan tarkasteluun. Tutkimusartikkeleissa määritettiin sekä verkko-opiskelu että motivaatio monin eri tavoin. Motivaation määrittelyssä esiin nousi neljä eri määritelmää, sisäinen ja ulkoinen motivaatio, itsemääräämisteoria, ARCS-malli sekä odotusarvoteoria. Verkko-opiskelun kohdalla määritelmät vaihtelivat suuresti eri tutkimuksien välillä. Tutkimuksissa havaittiin, että opiskelijoiden motivaatio on verkko-opiskelussa vaihtelevaa, mutta pääsääntöisesti korkeaa. Osassa tutkimuksista havaittiin, että opiskelijoiden motivaatio ei muuttunut kurssin aikana merkittävästi. Opiskelijoiden motivaatioon vaikuttivat muuan muassa verkko-opetuksen toteutustapa sekä opiskelijoiden oma asenne verkko-opiskelua kohtaan. Kaiken kaikkiaan tulosten perusteella opiskelijoiden motivaatio on pääasiassa korkealla tasolla, vaikkakin osittain vaihtelevaa. Tästä huolimatta verkko-opiskelun toteutustapoja tulee miettiä huolellisesti, koska tällä voi olla suuri merkitys opiskelijan motivaatioon.