Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Vaulo, Taika"

Sort by: Order: Results:

  • Vaulo, Taika (2024)
    Tavoitteet: Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ollut tutkia Pikku Kakkosen leikkisisältöjä sekä määritellä, millaisia leikin tasoja Pikku Kakkosen ohjelmasisällöissä esiintyy. Tutkimuksessa on myös pyritty määrittelemään Pikku Kakkosen ohjelman roolia osana suomalaista lastenkulttuuria ja sen asemaa yhteiskunnallisesti merkittävänä toimijana lasten arkipäiväisessä elämässä. Tutkimuksen pohjalta on myös tarkoitus tunnistaa, millaisia tekijöitä Pikku Kakkosen ohjelmasisällöissä käytetään kuvaamaan niiden leikillisyyttä ja leikkimisen eri tasoja. Pikku Kakkosen ohjelmasisällöistä sekä niissä esiintyvistä leikkihavainnoista ei ole tehty aikaisempaa tutkimusta, mikä on yksi syy tutkimuksen valintaan ja tekemiseen tästä näkökulmasta. Menetelmät: Tutkimuksen aineisto on kerätty Yleisradion Pikku Kakkosen televisioiduista ohjelmasisällöistä yhden viikon ajalta. Aineisto on kerätty katsomalla ohjelmasisältöjä sekä tekemällä niiden audiovisuaalisestä sisällöstä litteroidut ja värikoodatut muistiinpanot. Aineiston analyysivaiheessa muistiinpanoista on pyritty muodostamaan selkeitä vastauksia tutkimuskysymyksiin, jonka jälkeen tulokset on luokiteltu vastaamaan leikin eri tasoihin liittyviä määritelmiä ja tekijöitä. Tutkimustuloksia on myös suhteutettu vastaamaan lastenkulttuurin määritelmiä sekä siihen liittyviä, kulttuuriin liittyviä tunnistemerkityksiä. Tulokset ja johtopäätökset: Tutkimuksen kautta voitiin todentaa, että Pikku Kakkosessa kuvatut leikkisisällöt ovat monipuolisia, positiivisia ja vastaavat merkittävällä tavalla lasten elämän kannalta tärkeisiin kysymyksiin ja asetelmiin. Tutkimuksen pohjalta voitiin todeta, että Pikku Kakkosella on merkittävä asema osana lastenkulttuuria sekä vaikuttava asema lasten elämässä, lapsille vaikeiden asioiden käsittelemisen turvaajana sekä uusien asioiden esittelijänä. Pikku Kakkosen ohjelmasisällöt on rakennettu toimimaan dialogina lapsen ja yhteiskunnan välillä, mikä näkyy ohjelmasisältöjen leikillisyyden korostumisena sekä kuvauksena lasten jokapäiväisestä elämästä.