Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Vauramo, Amanda"

Sort by: Order: Results:

  • Vauramo, Amanda (2024)
    On todettu, että opettajan ja oppilaan välille voi muodostua kiintymyssuhde, jota kutsutaan toissijaiseksi kiintymyssuhteeksi. Kiintymyssuhteet opettajien ja oppilaiden välillä taas voivat toimia merkittävänä asiana tarkastellen nuorten mielenterveyden edistämistä, sillä suhde voi ennaltaehkäisevästi vaikuttaa psyykkisten ongelmien kehittymiseen. Kysymykset lasten ja nuorten mielenterveyden edistämisestä ovat tärkeitä ja ajankohtaisia mielenterveyden haasteiden lisääntyessä nuorilla. Opettajilla on merkittävä mahdollisuus vaikuttaa lasten ja nuorten mielenterveyteen heidän ollessaan läsnä oppilaiden koulupäivässä. Keskeisenä tavoitteenani oli kerätä tietoa opettajan ja oppilaan kiintymyssuhteen vaikutuksesta mielenterveyden edistämisessä ja löytää konkreettisia keinoja opettajille turvallisten kiintymyssuhteiden luomiseen oppilaiden kanssa. Tutkin, opettajan ja oppilaan välistä kiintymyssuhdetta mielenterveyden edistämisen näkökulmasta ja pyrin vastaamaan miten opettajan ja oppilaan välinen kiintymyssuhde vaikuttaa oppilaiden mielenterveyden edistämiseen. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto rajattiin koskemaan peruskouluikäisiä lapsia. Tutkielman aineisto sijoittuu kiintymyssuhdeteorian sekä mielenterveyden piiriin. Osoitan tutkielmassani, että opettajilla on ainutlaatuinen mahdollisuus luoda turvallinen ja kannustava ilmapiiri, joka edistää oppilaiden mielenterveyttä. Opettajien ollessa läsnä oppilaiden elämässä on heillä mahdollisuus muodostaa toissijaisia kiintymyssuhteita oppilaisiin, joka voi ennaltaehkäisevästi vaikuttaa psyykkisten ongelmien kehittymiseen tarjoamalla nuorelle tukea ja ymmärrystä hänen tarpeisiinsa. Nuoruus on psykologisesti haastavaa aikaa mielenterveyden suhteen, joka uusien elämänmuutosten sekä haasteineen vaikuttaa syvästi nuorten mielenterveyteen. Tämän vuoksi varhainen ennaltaehkäisevä tukeminen nousee tärkeäksi seikaksi mielenterveyden edistämisen työssä kouluympäristössä. Kiintymyssuhteen luomiseksi opettajien tulee olla tietoisia erilaisista tekijöistä, jotka vaikuttavat kiintymyssuhteen mahdollistamiseen ja pyrkiä luomaan positiivisia suhteita, joissa korostuu läheisyys, avoin kommunikaatio ja turvallinen ympäristö.