Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Vehviläinen, Kaisa"

Sort by: Order: Results:

  • Vehviläinen, Kaisa (2022)
    Tutkielman tavoitteena on tarkastella, mitä leikki, sitoutuminen ja leikkiin sitoutuminen tarkoittavat eri tutkimusten valossa. Tarkoituksena on myös pohtia näiden merkitystä lapselle ja tämän oppimiselle. Tavoitteet. Leikkiin sitoutuminen syventää lapsen oppimista leikin aikana, ja leikki on lapselle luonnollinen ja jokapäiväinen tapa oppia asioita. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että leikki on monipuolista, monisyistä, tyydytystä tuovaa toimintaa lapselle ja kehittää tämän hyvinvointia. Sitoutuneisuudesta aiemmat tutkimukset taas kertovat, että sitoutuneisuus toimintaan on lap-sen varmin ja syvin taso oppia asioista. Tutkielman tavoitteena on löytää syyt, miksi sitoutu-minen leikkiin on lapselle kannattavaa. Menetelmät. Tutkielmani menetelmänä toimi narratiivinen, kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tut-kimukseni aineisto koostui seitsemästä vuosien 1992–2021 tieteellisistä julkaisuista, joissa käsiteltiin ja tutkittiin leikkiä, sitoutuneisuutta ja leikkiin sitoutuneisuutta. Aineisto analysoitiin kuvailevan synteesin avulla. Tulokset ja johtopäätökset. Leikkiin sitoutuminen pidensi leikin kestoa ja sai lapset oppimaan paremmin leikistä opittuja asioita. Lapset saivat syvemmän henkisen tyydytyksen sitoutues-saan leikkiin, joka paransi heidän kokonaisvaltaista hyvinvointiaan. Sitoutuessaan leikkiin lap-si oppi paremmin niin sosiaalisia kuin ongelmanratkaisutaitoja, lapset kehittivät ystävyyssuh-teita ja itsetuntoaan, oppien samalla lisää itsestään. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että leikkiin sitoutuminen on lapselle jokaisessa suhteessa äärimmäisen kannattavaa niin oppimi-sen, kuin lapsen henkisen hyvinvoinnin kannalta, ja lasten tulisi sitoutua leikkiin päivittäin.