Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Veijola, Anna"

Sort by: Order: Results:

  • Veijola, Anna (2020)
    Tutkielmassani tarkastelen ammattikoulun keskeyttäneiden nuorten keskeyttämisen syitä. Opintojen keskeyttäminen ja etenkin ammattikoulun keskeyttäminen on edelleen yleistä, vaikka tähän ongelmaan on pyritty vaikuttamaan erilaisilla poliittisilla päätöksillä. Keskeyttämisestä on tehty tutkimuksia sekä selvityksiä, kuitenkin nuorten näkökulma näistä tutkimuksista puuttuu. Siksi halusinkin perehtyä tutkimuksiin, jossa nuoret ovat itse päässeet kertomaan kokemuksi- aan koulusta sekä siitä, mitkä tekijät he näkevät syiksi omaan ammattikoulutuksen keskeyttä- miseensä. Tutkimuksen tarkoituksena onkin ymmärtää paremmin nuorten kuvaamia syitä am- mattikoulun keskeyttämiseen. Tutkimuskysymykseksi muodostui: mitkä tekijät vaikuttavat nuor- ten näkökulmasta ammattikoulun keskeyttämiseen sekä Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, joka koostuu kymmenestä koulutuksen keskeyttämistä käsittelevästä tieteellisestä lähteestä. Aineisto on hankittu HELKA- tietokannasta sekä jo löytyneiden aineistojen lähdeluetteloista. Aineiston valinta perustui siihen, kuinka hyvin ne vastaavat tutkimuskysymykseeni. Analyysi on toteutettu teemoittelemalla aineisto keskeyttämiseen ajaviin syihin sekä etsimällä aineistosta yhteneväisiä syitä. Tuloksissa olen esitellyt syyt, jotka esiintyivät useammassa käyttämässäni tieteellisessä artikkelissa. Tulosten mukaan ammattikoulun keskeyttämiseen ajavat syyt ovat moninaisia, yksilöstä sekä hänen elämäntilanteestaan riippuvaisia. Keskeyttämiseen ei siis ole suoraviivaista tietä, vaikka riskitekijöitä keskeyttämiseen voidaankin nähdä olevan. Karkeasti jaoteltuna keskeyttämisen syyt voidaan kuitenkin aineistoni perusteella eritellä neljään eri kategoriaan; koulun ilmapiiriin liittyviin tekijöihin, koulun ulkopuolisiin tekijöihin, työelämään suuntautumiseen sekä vääräksi koettuun alavalintaan. Aineistoni perustui suurimmaksi osaksi nuorten omiin tarinoihin koulutuksen keskeyttämisestä sekä keskeyttämiseen aiheuttaneesta elämäntilanteesta. Kategorioihin jakamani syyt esiintyivät näissä tarinoissa usein samanaikaisesti ja keskeyttämiseen johtaneita syitä oli usein enemmän kuin yksi. Tutkielmani tarjoaa ymmärrystä keskeyttämiseen johtaviin syihin ja näin mahdollisuutta pohtia sitä, miten keskeyttämistä voitaisiin vähentää nuorten keskuudessa.