Browsing by Author "Veinola, Katri"
Now showing items 1-1 of 1
-
Veinola, Katri (2021)Tavoitteet. Tässä tutkimuksessa selvitetään, minkälaisia matemaattisten oppimisvai- keuksien tunnistamiseen tarkoitettuja normiperustaisia mittareita 9-16 -vuotiaille lap- sille on olemassa. Tutkimuksessa selvitetään myös, millainen on näiden mittareiden reliabiliteetti ja validiteetti. Tutkimusaihe on ajankohtainen, sillä Suomessa ollaan ke- hittämässä uutta sähköistä arviointivälinettä matemaattisten oppimisvaikeuksien tun- nistamiseen tälle ikäryhmälle. Menetelmät. Tutkimus on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkimusaineistoksi valikoitui 11 normitettuun vertailuaineistoon pohjautuvaa mittaria 9–16 -vuotiaiden lasten oppi- misvaikeuksien tunnistamiseen. Tutkimuksessa mittareita tarkasteltiin niiden sisällön, reliabiliteetin ja validiteetin kannalta. Tulokset ja johtopäätökset. Matemaattisten oppimisvaikeuksien tunnistamiseen 9-16- vuotiaille lapsille tarkoitettuja normitettuun aineistoon pohjautuvia testejä ja seuloja on useita. Mittarit mittaavat pääasiassa samoja asioita, jotka Aunio & Räsänen (2015) esittävät kuuluvan keskeisiin matemaattisiin taitoihin esi- ja alkuopetusikäisillä lapsilla. Lisäksi mittareissa mitataan myös muita taitoja, geometriaa ja soveltamista. Luonnol- listen lukujen lisäksi mittareissa arvioidaan myös rationaalilukujen hallintaa. Mittarei- den reliabiliteettia on tarkasteltu testien sisäisen korrelaation kautta tarkastelemalla testien eri osioita, teettämällä esikokeita tai toistomittausten avulla. Mittareiden validi- teettia on tarkasteltu vertaamalla testiä tai seulaa muihin mittareihin ja tarkastelemalla näiden välistä korrelaatiota. Tutkimuksen mittareiden luotettavuuden tarkastelu on melko yksipuolista, eikä kaikkien mittareiden osalta tietoa ole julkisesti saatavilla.
Now showing items 1-1 of 1