Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Vesa, Emma"

Sort by: Order: Results:

  • Vesa, Emma (2020)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille käsityönopettajien ja opettajaliittojen mielipiteitä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 mukaisesta käsityönopetuksesta. Aiempia aihetta sivuavia tutkimuksia on tehty useita, mutta tavoitteeni tällä kandidaatin tutkielmalla on syventää aiemmista tutkimuksista löytyneitä tutkimustuloksia. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman sisällöt aiheuttavat käsityönopettajille erilaisia haasteita. Menetelmät. Aineisto kerättiin internetistä eräästä verkkokeskustelufoorumista, jossa on käynnissä aktiivinen vuoden 2014 opetussuunnitelmaa koskeva keskustelu. Analysoin aineiston mediatekstiaineiston sisällönanalyysina. Tutkittavia mielipiteitä oli 42 kpl. Mielipiteet olivat peräisin käsityönopettajilta ja kahdelta opettajaliitolta, Tekstiiliopettajaliitolta ja Oulun alueen teknisen työn opettajien yhdistykseltä. Opettajaliittojen mielipiteet poimin niiden esittämistä julkisista kannanotoista. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimus osoitti, että käsityönopettajien mielestä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 mukainen käsityönopetus ei toimi. Käsityönopettajat kannattavat erillisiä teknisen työn ja tekstiilityön oppiaineita yhden monimateriaalisen käsityöoppiaineen sijaan. Vuosiviikkotunteja on lisättävä. Se oli myös opettajaliittojen kanta. Tekstiiliopettajaliitto ei näe vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmaa ongelmallisena käsityönopetuksen osalta. Oulun alueen teknisen työn opettajat ottivat kantaa vain teknisen työn opetukseen. Sen mukaan teknisen työn opetuksen taso on laskenut.