Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Virta, Jonna"

Sort by: Order: Results:

  • Virta, Jonna (2020)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli kartoittaa yhteisopettajuuden etuja ja haasteita laaja-alaisen erityisopettajan työssä. Erityisopetuksen uudistuksen myötä oppilaiden tarvitsemat tukitoimet pyritään järjestämään yleisopetuksen yhteydessä oppilaan omassa lähikoulussa heti, kun tuen tarvetta ilmenee. Luokanopettajan ja erityisopettajan yhteisopettajuus on nostettu yhdeksi keinoksi taata jokaiselle oppilaalle riittävä ja oikea-aikainen tuki yleisopetuksen luokassa. Tutkimuksen teoriaosuudessa selvitin, mitä yhteisopettajuus tarkoittaa, miten yhteisopetus voi olla luonteva osa osa-aikaista erityisopetusta ja millaisilla työtavoilla yhteisopettajuutta voidaan toteuttaa. Tulokset-osioissa pyrin vastaamaan aiemman tutkimuskirjallisuuden avulla tutkimuskysymyksiini. Tutkimuskysymyksiäni ovat: 1. Millaisia etuja yhteisopettajuudesta on erityisopettajan työssä? 2. Millaisia haasteita ja ongelmakohtia yhteisopettavat erityisopettajat kohtaavat? Toteutin tutkimukseni systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksessani selvisi, että yhteisopettajuus lisäsi erityisopettajan ammatillista kehittymistä ja työssä oppimista. Erityisopettajat kuvasivat yhteisopettajuuden vahvistaneen heidän asiantuntijuuttaan ja aineenhallintaansa. Yhteisopettajuuden koettiin myös parantavan työhyvinvointia ja työssä viihtymistä, koska työ ei tuntunut yhtä kuormittavalta ja stressaavalta, kun haastavat asiat sai jakaa toisen opettajan kanssa. Arviointi koettiin vähemmän stressaavaksi ja oppilaita kohtaan oikeudenmukaisemmaksi, kun se toteutettiin yhdessä. Myös työrauhaongelmat vähenivät ja opettajat kokivat saavansa paremmin keskittyä ydintehtäväänsä eli opettamiseen. Suurimmiksi haasteiksi yhteisopetuksessa nousivat suunnitteluajan puute, epätasa-arvoinen vastuun jakautuminen sekä epäselvät roolit. Luokanopettajat kuvasivat, kuinka puutteellinen suunnittelu johti usein tilanteeseen, jossa luokan- tai aineenopettaja vastasi yksin opetuksen suunnittelusta, materiaaleista ja opetuksen toteuttamisesta ja erityisopettaja vain saapui yhteisille tunneille ja keskittyi tuen tarpeisten oppilaiden auttamiseen.