Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Volanen, Sara"

Sort by: Order: Results:

  • Volanen, Sara (2024)
    Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia näkökulmia varhaiskasvatuksen opettajilla on lasten luontosuhteen rakentumisesta. Tutkielma pyrkii lisäksi selvittämään, miten luontosuh-teen rakentumista voitaisiin opettajien näkemyksen mukaan tukea varhaiskasvatuksessa. Aiem-pi tutkimus on osoittanut, että lapsuuden luontokokemukset voivat vaikuttaa luontosuhteeseen vielä aikuisenakin ja vahvan luontosuhteen on osoitettu olevan kytköksissä aktiiviseen ilmasto-toimijuuteen. Tämän vuoksi on tärkeää ymmärtää, miten opettajat näkevät näiden prosessien ra-kentuvan. Luontosuhteeseen vaikuttavia tekijöitä on aiemman tutkimuksen mukaan muun mu-assa sosiaaliset suhteet ja luontokokemukset, jotka molemmat vaikuttavat vahvasti myös var-haiskasvatuksessa. Tutkimus toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä. Aineistonkeruumenetelmäksi vali-koitui puolistrukturoitu haastattelu. Haastattelin viittä (5) kasvatustieteen kandidaattia, jotka toimivat varhaiskasvatuksen opettajan työssä Suomessa. Haastateltavien työkokemus vaihteli yhdestä (1) vuodesta seitsemääntoista (17) vuoteen. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, jon-ka jälkeen niistä poistettiin haastateltavien anonymiteettiä vaarantavat tekijät, kuten paikkakun-tien ja varhaiskasvatusyksiköiden nimet. Tulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen opettajat näkevät luontosuhteen rakentumisen ja sen tukemisen samanaikaisena ja jatkuvana prosessina. Opettajat puhuivat luontosuhteen raken-tumisesta ja sen tukemisesta päällekkäisinä prosesseina, eikä näitä voinut aineistosta erottaa toi-sistaan. Luontosuhteen nähtiin rakentuvan niin metsässä, päiväkodin pihalla kuin kirjojen äärel-lä sisätiloissakin. Vastaavasti luontosuhdetta rakentavien tekijöiden nähtiin myös tukevan sitä. Metsäretket, kirjallisuus ja varhaiskasvatushenkilöstön asenteet ilmoitettiin luontosuhdetta ra-kentaviksi ja sitä tukeviksi tekijöiksi. Ilmastokriisin nähtiin vaikuttavan osaltaan luontosuhteen rakentumiseen, sillä sen nähtiin vaikuttavan opettajan pedagogisiin valintoihin.