Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Wirén, Greta"

Sort by: Order: Results:

  • Wirén, Greta (2023)
    Mål. Målet för den här avhandlingen var att undersöka hur barn i skolan kan använda sig av minnesstrategier för att underlätta lärandet Behovet för stöd ökar i skolorna och lärarna behöver hjälpmedel om hur de kan stödja alla elever. Dessutom är det väsentligt att också undersöka hur viktigt minnet är för inlärning och hur det fungerar. Metoder. Forskningen genomfördes som en litteraturöversikt. Litteraturstudier har som uppgift att analysera, beskriva och tolka den valda litteraturen inom detta område. I en tematisk litteraturstudie ska källor sökas och sedan granskas kritiskt och sammanfattas till en helhet. Sammanfattningsvis har det varit 6 olika referensgranskade artiklar som valdes för att besvara forskningsfrågorna. Artiklarna analyserades och jämfördes sinsemellan. Resultat och slutsatser. Resultatet visar att barn använder sig av en begränsad mängd minnesstrategier i lågstadieålder, men att de kan lära sig att använda dem genom träning. Genom att använda minnesstrategier kan barn bland annat förbättra sitt ordförråd, sin läsförståelse och sin förmåga att känna igen begrepp. Minnesstrategier kan med fördel användas för att uppnå målen i läroplanen. Det kräver däremot tid och kunskap av klassläraren att implentera minnesstrategier i undervisningen, vilket är en utmaning.