Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Wirén, Jessi"

Sort by: Order: Results:

  • Wirén, Jessi (2020)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten opiskelijat kokevat akateemisen tylsyyden opiskeluun liittyvissä tilanteissa, jotka he kokivat olevan joko liian haastavia tai liian helppoja itselleen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisessa yhteydessä tylsyyden kokeminen oli akateemisiin saavutuksiin. Tunteiden yhteyttä oppimiseen on tutkittu 1900-luvun alusta. Suurimmaksi osaksi tutkimus on keskittynyt ahdistuksen tunteeseen. Tällä vuosituhannella on alettu tutkia myös muiden tunteiden yhteyttä opiskeluun ja siinä suoriutumiseen. Akateemisten tunteiden määrittelyn apuna käytettiin kontrolli-arvoteoriaa, tunteiden yhteyttä oppimiseen kuvailtiin tutkimuksessa akateemisten oppimistilanteiden kontekstissa. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytettiin internetin hakukoneista ja tietokannoista löytyneitä tieteellisiä artikkeleita sekä yhtä pro gradu- tutkimusta. Tulokset ja johtopäätökset. Opiskelijoiden kokemus tylsyyden tunteesta vaihteli sen mukaan, johtuiko tylsyyden tunne tehtävän liiallisesti haastavuudesta vai helppoudesta. Liian haastavien tehtävien kohdalla tylsyyden tunne kohdistui opiskelijaan itseensä, kun taas liian helppojen tehtävien kohdalla tylsyys kohdistui sekä tehtävään että yksilöön. Akateemisten saavutusten ja tylsyyden tunteen suhde näytti olevan vastavuoroinen. Akateemisiin saavutuksiin liittyvä tylsyyden tunne heikensi akateemista suoriutumista ja heikentyneet suoritukset lisäsivät tylsyyttä.