Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Biodiversiteettikasvatus"

Sort by: Order: Results:

  • Peura, Karoliina (2023)
    Tavoitteet. Perusopetuksen opetussuunnitelmassa sivutaan paljon biodiversiteettikasvatuk- sen teemoja, muun muassa lähiympäristön ja sen kasvien sekä eläinlajien tutkimista. Itse biodiversiteettikasvatuksen käsite on kuitenkin vielä paikoin epäselvä. Tämän kirjallisuuskat- sauksen tavoitteena oli ottaa selvää siitä, kuinka biodiversiteettikasvatusta toteutetaan ala- kouluissa ja minkälaisia menetelmiä opettajilla on käytössä. Tavoitteena oli myös kartoittaa alakoulussa tapahtuvan biodiversiteettikasvatuksen kohtaamia haasteita. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskat- saus on metodi ja tutkimustekniikka, jossa tutkitaan samasta aihepiiristä aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia. Tarkoituksena oli selvittää, millaisista näkökulmista aihetta oli aikaisemmin tut- kittu, ja mitä aikaisemmissa tutkimuksissa oli selvinnyt. Aikaisempien tutkimusten tutkimus- tietoa tutkimalla pystytään kokoamaan tuloksia, jotka voivat olla perustana uudelle tutkimuk- selle. Tähän kirjallisuuskatsaukseen valikoitui 12 vertaisarvioitua tutkimusartikkelia, joiden avulla biodiversiteettikasvatuksessa käytettyjä menetelmiä sekä biodiversiteettikasvatuksen kohtaamia haasteita alettiin tarkastelemaan. Tulokset ja johtopäätökset. Kategorioin aikaisemmista tutkimuksista löytämäni biodiversiteet- tikasvatuksen opetusmenetelmät neljään eri kategoriaan; (1) Aktiivinen dialogi opettajan op- pilaan välillä (2) Opettajan esitys (3) Oppiminen oman kokemuksen kautta (4) Omien koke- musten jakaminen toisten oppilaiden kanssa. Haasteina alakoulussa tapahtuvalle biodiversi- teettikasvatukselle sen sijaan ovat biodiversiteettikasvatuksen käsitteen vaikea määriteltä- vyys sekä biodiversiteettikasvatuksen käsitteen huono tunnettavuus, biodiversiteettikadon ymmärtäminen kaukaisissa maissa tapahtuvana asiana lähiluonnon sijaan, opettajien ko- kema heikko kompetenssi biodiversiteettikasvatuksen suhteen sekä ihmiskeskeiset näkökul- mat biodiversiteettikasvatukseen liittyen.