Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Early Childhood Education"

Sort by: Order: Results:

  • Kuusilaakso, Johanna (2023)
    Mål. Mobbning är ett allvarligt problem redan inom daghem och förskola. Trots att det påverkar småbarns välmående så finns det relativt lite forskning i Finland och internationellt om mobbning bland barn före skolåldern. En vanligt förekommande form av mobbning är att bli utesluten ur leken och kamratgruppen. Den forskning som finns tyder på att mobbningsbeteende börjar redan i tidig ålder (3–6 år) och att förebyggande metoder därför bör tas i bruk tidigt (Repo & Sajaniemi 2015). Forskningens syfte är att redogöra för den vetenskapliga forskningen som gjorts om mobbning inom småbarnspedagogik inom det senaste årtiondet (2010–2022) i en europeisk kontext. Syftet med studien är att ge en översikt över det man lyfter fram som centralt angående mobbning bland småbarn samt att kartlägga potentiella luckor i forskningen relaterat till forskningslitteraturen. Forskningsfrågor: 1. Vad säger forskningen om mobbning bland småbarn i en europeisk kontext? 2. Finns det luckor i forskningen om mobbning bland småbarn? Metoder. Forskningen utfördes som en integrerad litteraturstudie. Vid litteratursökningen valdes åtta referentgranskade vetenskapliga artiklar från 2012–2021 till litteraturöversikten. Ämnet var begränsat till barn inom småbarnspedagogiken. Med hjälp av forskningen kartlades vilken typ av forskning om mobbning bland småbarn som gjorts och vad resultaten lyfter fram som viktigt och vilka luckor som finns i forskningen. Resultat och slutsatser. Av de nio teman som lyftes fram som centrala under den forskning som gjorts angående mobbning inom småbarnspedagogik framträder uteslutning ur barngruppen som det viktigaste. Det är viktigt att vi vuxna vet att detta är den vanligaste sortens mobbning bland småbarn och att vi aktivt följer med att detta inte sker, särskilt under den fria leken. Man bör komma ihåg att småbarns empatiska färdigheter och självregleringsförmåga utvecklas när hen omges av empatiska vuxna. De luckor i forskningen som framkom visade att framtida forskning borde göras om uteslutning från gruppen. Det skulle även vara viktigt att studera de vetenskapligt tillgängliga metoderna för att förebygga mobbning och effektiviteten i de mobbningsförebyggande handlingsplanerna nu då det gått en tid sedan alla daghem och förskolor borde ha implementerat sådana i sin verksamhet.
  • Stalchenko, Natalia (2020)
    Due to high neuroplasticity specific to early childhood, early education is crucial, as it forms the base for lifelong learning. Children build their identities, form social relationships, and learn basic skills. Child development was shown to be enhanced by a rich environment, including objects, places, cultural events, and daily activities which influence children’s interests and stimulate learning. Research aims: The current study focuses on scientific literacy in early childhood education. The study investigates the effect of the use of science-related items by a child on the development of the child’s scientific skills. Methods: The data was obtained from an online survey as a part of “The Joy of Learning Multiliteracies” (MOI) project in 2018 and analysed using quantitative analysis. The dataset includes a total of 3281 responses of parents of preschool age children. Data on nine items and eight skills were selected for statistical evaluation. Results: The two-way repeated measures ANOVA with the factor of Age (1yr – 6yr) and Use (whether the child uses the item or not) revealed main effects of both factors (p < 0.05), and their interaction (p < 0.05). As expected, the percentage of children who have scientific skills increases with age. Furthermore, the percentage of children who use the items and have the skills is greater than the percentage of children who do not use the items and have the skills. The Age and Use interaction implies that the effect of Use is specific to certain ages that correspond to the periods of active development of the skills. Conclusions: The findings suggest that the use of science-related items may facilitate the development of science-related skills, and that the use of science-related items has a different impact on different age groups.