Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Eläinavusteinen toiminta"

Sort by: Order: Results:

  • Voutilainen, Ilona (2023)
    Koira-avusteista pedagogiikkaa on viimeisten vuosien ajan tutkittu lähinnä sen positiivisten vaikutusten ja työskentelytapojen näkökulmasta. Tutkimustyön ulkopuolelle ovat suurelta osin jääneet koira-avusteisen pedagogiikan kohtaamat haasteet kouluyhteisössä. Tutkimuksia siitä, millaisia haasteita koulukoira alakoulussa kohtaa ja mistä nämä haasteet mahdollisesti aiheutuvat on suomen tutkimuskentällä vähän. Erilaisia haasteita on kuvattu lähinnä ripotellen muun informaation lomaan. Koira-avusteisesta pedagogiikasta kirjoitettujen kandien ja maisterintutkielmien määrästä viime vuosina voi kuitenkin päätellä kiinnostuksen koulukoiria kohtaan olevan kasvussa. Kirjalli-suuskatsaukseni tavoitteena on koostaa yhteen koira-avusteisen pedagogiikan kohtaamia haasteista alakoulussa. Lisäksi esittelen niihin kehitettyjä ratkaisuja sekä toimintamalleja. Tavoitteena on, että kirjallisuuskatsaukseni luettuaan opettajalla olisi paremmat lähtökohdat koira-avusteisen pedagogiikan toteuttamiseen ja yhä useampi oppilas pääsisi hyötymään koira-avusteisuudesta koulupolullaan. Päädyin kirjoittamaan kuvailevan narratiivisen kirjallisuuskatsauksen, sillä se tuki laajaa tutkimuskysymystäni. Lähdin aluksi liikkeelle tutkimuskysymysten asettamisesta sekä aiheesta kirjoitettujen tutkimusten suurpiirteisestä läpikäymisestä. Seuraavaksi valitsin sisäänottokriteerit, joilla lähdin suorittamaan tarkempaa aineiston hakua päätyen lopulta kymmenen teoksen aineistoon. Tutkimusaineistoni koostuu useammasta tutkimuksesta, mutta mukana on myös oppaita sekä yksi pro gradu -tutkielma. Aineistostani ilmeni, että koira-avusteinen pedagogiikka tosiaan kohtasi monenlaisia haasteita kouluympäristössä. Haasteita aiheutui niin koulun sisäisistä kuin ulkoisistakin tekijöitä. Voidaan kuitenkin todeta, että näihin haasteisiin on löydetty myös huomattava määrä ratkaisuja, joita opettajat ja koulut ovat kehittäneet yhdessä koiraavusteisen pedagogiikan mahdollistamiseksi.