Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Elämänkatsomustieto"

Sort by: Order: Results:

  • Lampinen, Sanni (2021)
    Tämä tutkimus yhdistää elämänkatsomustietoon sekä verkko-oppimateriaaleihin tutustumisen. Tavoitteena on saada yleiskäsitys siitä, millainen oppiaine on kyseessä ja kuinka siihen suunnattu Apollo verkko-oppimateriaali täyttää kyseisen katsomusaineen sisältöalueet. Kandidaatintutkielmani alussa tarkastelen elämänkatsomustiedon luonnetta ja miten se on saanut monen vaiheen kautta nykyisen roolinsa perusopetuksen opetussuunnitelmassa. Oppiaineen tarkastelun jälkeen perehdyn siihen, mitä tarkoittaa oppimateriaali ja työväline sekä mistä puhutaan, kun puhutaan verkko-oppimateriaalista. Lisäksi tuon esille sen, kuinka konstruktivismi liittyy verkko-oppimateriaalien hyödyntämiseen. Tutkimuskysymykseni on: ”kuinka Apollo-verkko-oppimateriaali vastaa opetussuunnitelman (2014) asettamia sisältöalueita?” Pyrin löytämään vastauksia siihen, kuinka tämä vuonna 2015 julkaistu elämänkatsomustiedon verkko-oppimateriaali ilmentää neljää sisältöaluetta, jotka ovat kasvaminen hyvään elämään (S1), erilaisia elämäntapoja (S2), yhteiselämän perusteita (S3) sekä luonto ja kestävä tulevaisuus (S4). Tulokset osiossa tarkastelen yksitellen näiden neljän sisältöalueen ilmenemistä. Sisältöalueet saattavat esiintyä tietoruutujen, tarinoiden, yksilö- ja paritehtävien, monisteiden sekä toiminnallisten pelien ja -leikkien muodossa. Tuon esille mitä aiheita on korostettu, ja mitkä aiheet jäävät vähemmälle käsittelylle. Pohdin myös lopuksi, kuinka opetussuunnitelman asettamat tavoitteet toteutuvat Apollossa ja sen soveltuvuutta useammalle luokka-asteelle samanaikaisesti. Jatkotutkimuksissa olisi hedelmällistä perehtyä Apollon tarjontaan vielä opettajien ja oppilaiden näkökulmista. Opettajia ja oppilaita voisi haastatella Apollo verkko-oppimateriaalista esimerkiksi puolistrukturoidun haastattelun avulla ja mikäli mahdollista, tutkija voisi asettautua havainnoimaan Apollon käyttöä luokkahuoneeseen.
  • Penttinen, Toni (2016)
    The goal of this bachelor’s thesis is to gain new information on primary school life stance educator’s views on assessment. Life stance education assessment has been a neglected research topic. Previous research has shown that the subject is stil not fully equal compared to older school subjects. The reason I chose this topic for my bachelor’s thesis is to increase the knowledge on life stance education assessment. The research task of this thesis is to sort out and analyse the life stance education assessment views of two teachers. The research questions of this thesis were ”What areas of learning the interviewed teachers stressed in their teaching of life stance education?” and ”What were the most important assessed objectives in life stance education according to the interviewed teachers?” This thesis was a qualitative case study, in which two life stance educators were interviewed. Teachers were from the Greater Helsinki area. One of the teachers was an experienced life stance education teacher and the other was teaching life stance education for the first time in their career. Teachers’ life stance education classes differed greatly from each other. The interviews were semi-structured theme interviews. Research material, which was gathered by interviewing research subjects, was analysed with theory-guided content analysis. There were two frameworks for analysis, one built from National core curriculum’s concept of learning and the other was life stance education’s assessment criteria for sixth graders. From the results of this bachelor’s thesis can be deduced that the size of the class and prior experience in teaching life stance education affect both the teachers’ concept of learning and the in the objectives they stressed in their teaching. In the large-sized class, time used in learning interaction skills was greater than in the smaller class. Also the time of day when the classes were held affected greatly both the teacher and the students. The objectives teachers stressed varied also and the more experienced teacher had more variance in his most stresses objectives. The practical benefits of this reseach might be in the extra knowledge gained for teaching of life stance education and its assessent.