Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Geokätköily"

Sort by: Order: Results:

  • Törhönen, Anni (2020)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Geokätköilyä on hyödynnetty kouluopetuksessa eri puolilla maailmaa ja sen on todettu tukevan oppilaiden kognitiivista, fyysistä ja sosiaalista kehitystä ja oppimista. Opetusmenetelmänä geokätköilyä kuvaavat termit motivaatio, kokemusoppiminen, aktiivinen toimijuus, sitoutuminen sekä innokkuus oppimista kohtaan. Geokätköillessä voi harjoitella muun muassa matemaattisia taitoja todellisissa tilanteissa, rikastaa lasten sanavarastoa, kehittää lasten spatiaalista hahmotuskykyä sekä oppia tärkeitä yhteistyötaitoja. Nämä opitut taidot sekä monipuoliset työtavat istuvat kuin yksi yhteen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) oppimiselle asetettujen tavoitteiden ja toimintatapojen kuvausten kanssa. Miksei geokätköilyä voitaisi hyödyntää myös varhaiskasvatuksen kontekstissa? Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millä tavoin geokätköily tukee lapsen oppimista opittujen tietojen ja taitojen sekä opetusmenetelmän toimivuuden osalta. Tutkimustehtävään haettiin vastauksia systemaattisella kirjallisuuskatsauksella, jolla kartoitettiin systemaattisesti ja täsmällisesti aiemmin julkaistua tutkimustietoa geokätköilyn hyödyntämisestä opetuksessa. Tutkimusaineisto muodostui kuudesta artikkelista, joiden tulokset syntetisoitiin laadullisesti ja niitä tarkasteltiin suhteessa muihin aiheesta tehtyihin tutkimuksiin sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) oppimistavoitteisiin. Näiden perusteella tuotiin esiin näkökulma geokätköilyyn perustuvan toiminnan suunnittelusta ja toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimustulosten mukaan geokätköily oli opetusmenetelmänä monipuolinen ja motivoiva, sekä oppimiskokemuksena positiivinen. Geokätköillessä lapset oppivat laajan skaalan erilaisia taitoja, kuten matemaattisia, sosiaalisia ja kartan tulkintaan liittyviä taitoja ollen itse aktiivisia toimijoita. Geokätköilyn ympärille suunnitellun leikillisen, pelillisen ja ikäkauteen sovelletun pedagogisen toiminnan on mahdollista opettaa lapsille hauskalla ja innostavalla tavalla niin varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) oppimistavoitteissa mainittuja kuin näiden ulkopuolellekin jääviä tietoja ja taitoja monipuolisia työtapoja hyödyntäen.